0
registrerede
11
gæster og
110
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
|
Ja, hvordan kan det være, at der ikke er debattører her på Trosfrihed, der har den samme tro, som Hanskrist har? Jeg kender ikke svaret - kan kun sige at jeg fandt Hanskrist's "paulinske kristendom" - hvis man kan kalde den dét - meget spændende. Men jo mere jeg søgte at fatte den, jo mere klart blev det for mig, at det er ikke dér, jeg hører til.
Min opfattelse af tro er, at det egentlig ikke er noget, man personligt vælger. Mange følger blot den tro, der er dominerende i det samfund, de lever i. Men er man mere seriøst og fordomsfrit interesseret i tro, så er der dem, der afviser al religiøs tro, dem der følger en bestemt tro, og dem der følger en egen tro. Er det noget, man selv bestemmer? Det tror jeg ikke! Det ligger vel i psyken (generne) om "æbler smager bedre end pærer" - eller omvendt, og det er vel lidt det samme, om man "falder for" den ene religion eller den anden - eller slet ikke - eller danner sig sin egen religion. Jeg tror ikke det er noget, man har en fri vilje til at bestemme.
For mig har det ført til, at jeg er blevet "multireligiøs". Kristendommens guddommelige kærlighed kan jeg fornemme, men ikke nedgøre til ord. Sufismens menneskelige ydmyghed overfor det guddommelige griber mig. Buddhismens vej til indre harmoni ligeså - for nu blot at nævne nogle der er vigtige for mig. Men i ingen af dem er det mig muligt "at købe hele pakken"
Arne
|
|
|
|