0
registrerede
17
gæster og
114
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
Hej Tikka. Det er spændende tanker, du har, synes jeg. Det får mig til at tænke, om ikke al religion er myter, sådan som Wikipedia siger:
Citat:
I religionsvidenskab og antropologi betegner en myte en religiøs fortælling, der forklarer noget om virkelighedens indretning (se ætiologi). I modsætning til et sagn eller en legende kan en myte (ligesom et eventyr) foregå uden for tid og rum.
Det er jo almindeligt nedladende at sige: "Det er jo bare en myte." - men myter kan jo godt være sandhed, og myter i religionernes verden kan jo godt være modstridende - desværre ofte med frygtelige konsekvenser.
De fleste religioner har jo nedskrevne tekster, og de er jo skrevet af mennesker - ikke af guder. Religionerne er således begrænset af menneskelig fatteevne! Det minder mig om Jalal al-Din Rumi´s digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Udover det af mennesker nedskrevne er der jo så også det visuelle i form af billeder og figurer med symbolik til noget guddommeligt.
Summa summarum: Sandhedens Mirakel er ud over menneskelig fatteevne Hvorfor skulle dog også Homo sapiens - på en lille planet i universet - have så enorme evner?