1
registreret Arne Thomsen
16
gæster og
114
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Troens frihed
|
Hanskrist, du forsøger at gøre dig til dommer over, hvad der er ret forståelse, og hvad der er misforståelse af kristendommen. Det var jo netop dét, europæiske kristne gjorde under 30-årskrigen: Snæversyn og intolerance.
Ja, hvad er ret forståelse?
Hvordan kan man tilbede en mytegud?
Der er rigtig mange kristne trosretninger i verden, med forskellig fokus på hvad de mener er kristendom.
Det handler vel om hvilke skrifter de tillægger hellighed og hvordan de udlægges, samt hvor meget lokal kultur iblandes, men når Jesus sagde, han er vejen sandheden og livet, hører jeg, der kun findes én sandhed, en sandhed som Paulus også mente at kende til, da han mente at ha kontakt med den opstandne Kristus.
Det undrer mig, at Paulus tolker myten om Adam og Eva – hvor guden hedder Jahve – som et syndefald. Dog gør denne tolkning behovet for Kristus legitimt - uden dette ingen opstandelse eller kristendom, og evangelisten Johannes byggede, antager jeg, på den første skabelsberetning, hvor guden hed Elohim, ved at skrive:"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." Johannes 1:1 - som derfor kan henvise til Elohim som den skabende Gud.
… Så er det jeg tænker:
De, som tror på Treenighedslæren - Fader, Søn og Helligånd.
Hvordan kan de forstås som virkelige, når udgangspunktet er mytestof. Og hvordan passer det sammen med forestillingen om en mytegud hvis ånd svævede over vandene?
.
|
|
|
|