0
registrerede
7
gæster og
281
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
Ved at genlæse denne tråd, og ved tillige at se på den østlige verdens yin og yang overfor kristendommens: Det gode modsat det onde kom jeg i tanker om at søge på internettet, og jeg fandt: dette
Citat:
YingYang-symbolet står for en altomfattende ligevægt / balance: det gode her i tilværelsen er denne balance. Der er i sig selv ikke noget "ondt" eller "godt" - det er godt, når der er balance, det er ondt, når der er ubalance.
Dette modsiger helt fundamentalt det kristne verdens-billede. Her taler vi om noget godt og noget ondt. Da Gud skabte verden, var den virkelig god. Ligesom Gud selv er indbegrebet af alt godt. Men Satan dannede modpol og indførte alt det onde: oprøret mod Gud, ukærligheden og hadet, sygdomme og død o.s.v.
Det rejser for mig spørgsmålet: Hvor kom Satan fra? I kristendommens verden må det da være: Gud.
Al denne "teologik" er for mig en svaghed i den eksisterende kristendom.
Det kan imidlertid aldrig svække min betagelse og inspiration fra den helt dybe kærlighed - også til mig - som jeg oplever i kristendommen.
Og jeg aner en fremtid, hvor de forskellige religioner kan begynde at inspirere hinanden