0
registrerede
473
gæster og
51
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Virtuel omsorg
|
Anne skriver:
I aftes deltog jeg i et bibliodrama kursus, hvor man så at sige arbejder med en bibeltekst. Vi havde teksten om vingården fra mattæusevangeliet på programmet, hvor arbejderne i vingården efter endt arbejdsdag skal have deres denar. Da de skal have deres løn, viser det sig, at de der først blev lejet i 11 time også hver får en denar. Dette er for dem uretfærdighed, for de havde jo arbejdet siden den 3. time (1. time startede kl 6). Men Jesus svarede dem, om de ikke fik, som aftalt? Det var jo netop det, de gjorde. De fik akkurat, så de kunne mætte deres familie med mad denne ene dag. På samme måde kunne de, der blot havde arbejdet i 3 eller måske kun 1 time i vingården nu gå hjem med en denar, så også deres familie kunne blive brødfødet.
Bibelteksten er et eksempel på det at få ufortjent løn. Mon ikke vi alle har prøvet det at få noget, som vi egentlig ikke har gjort os fortjent til?
Jeg ser ikke bibelteksten som omhandlende det at få ufortjent.
Alle arbejderne får som fortjent, for deres vilje er god - de vil arbejde. Og det lønner sig. Det er selve intentionen, det handler om. Sådan er det også med den fattige enke, der giver blot en lille smule, og dog har givet mere end de andre tilsammen - hendes godhed var stor, for hun gav af sin fattigdom.
Det er hensigten, hjertet, viljen, der tæller! Ikke gerningerne "i sig selv". Men i deres "mening" eller "gode vilje". Størrelsen af gerningen ligger ikke i selve dens udførelse, men i dens intention; således skærpede Jesus "de gamles" bud. Han nedbrød dem ikke, men skærpede dem i kærlighedens ånd. Nu skulle budene ikke efterleves på overfladen, men helt ind i følelserne og hjertet.
Og de, som kommer sent i gang med arbejdet - ja, bare idet de omvender sig - disse skal derfor have samme løn.
Ingen får ufortjent. De, der tror sønnen, vil møde Guds kærlighed. De, som er ulydige, Guds vrede vil blive over dem.
Og historien handler jo også om dem, der får ondt i røven over, at de, som arbejdede mindre end dem, får det samme. De skal ikke have ondt i røven, men glæde sig over de andre.
|
|
|
|