annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: OM DEBATKULTUR OG DEBATTERRORISME.



Kære debatkolleger.

Man ser undertiden dét synspunkt fremsat, at der er debatkolleger, der gør forsøg på at dominere og/eller afspore debatten. Dette er nok i et eller andet omfang rigtigt, men det er efter min opfattelse ikke så hyppigt forekommende, som visse ønsker at gøre det til.

Jeg tror, at den omtalte tendens til dominans og afsporing af emnerne hører nøje sammen med den enkelte debattørs egen holdning. Dette kan efter min opfattelse kun i begrænset omfang reguleres gennem formelle debatregler. Der er snarere tale om et behov for at udvise selvdisciplin.

Det er et følsomt emne, og jeg bliver derfor nødt til at udtrykke mig i en temmelig abstrakt form, så det netop er principper, vi drøfter. Der foreligger efter min opfattelse et forsøg på dominans, hvis man i tide og utide belærer sine debatkolleger om ens egne omfattende kvalifikationer, så det mere eller mindre kommer til at stå mellem linierne, at modparten ikke er meningsberettiget på netop det pågældende område.

Det er også en indirekte form for forsøg på dominans, hvis man konsekvent bruger et så højtravende ordvalg spækket med langhårede fremmedord og sætninger med højt lix-tal, at man kan få det indtryk, at debattørens egentlige ærinde er at manifestere sig som et menneske med nærmest overmenneskelig begavelse.

Med hensyn til afsporing af debatten er der efter min opfattelse også tale om afsporing, når man ikke kan få standset et mundhuggeri i tide, men par tout vil have det sidste ord. Jeg mener, det er i sin gode orden, at man bliver hed i kammen og læser en debatkollega teksten i ramsaltede vendinger. Det er også rimeligt, at modparten giver igen. Men det er træls – for nu at tale jysk – at en sådan uoverensstemmelse bliver til startskuddet for et tovtrækkeri, der ingen ende vil tage.

Efter min opfattelse er der som sagt kun få, der forsøger sig med dominans eller afsporing. Det må vi leve med, og da der som sagt er tale om et fåtal, går det såmænd også nok. Jeg synes, at det i sig selv er en værdifuld kvalitet ved vort debatforum, at vi alene er begrænset af straffelovens bestemmelser om injurier. Denne kvalitet er så væsentlig, at vi må tage visse uheldige småting med i købet uden at kny.

På min jyske hjemegn havde vi et karskt mundheld, der på bønders vis hentede sin symbolik fra visse elementære krops-processer, såsom at lette sig for tarmvind. Mundheldet var: ’Den som først bli’r fisen vár, han er fisens egen far’. Denne symbolik kunne man måske bruge lidt eftertænksomt, når nogle har travlt med at påpege uheldige omstændigheder hos andre.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

PS: Honi soit qui mal y pense (Skam få den, som tænker ilde derom), hvilket står på den britiske Hosebåndsorden.

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk