annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 268 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Lyset

Hej Arne

Jeg så også noget nyt, da jeg denne gang læste din beretning. Gentagelsen behøver ikke at være kedelig, faktisk er beretningen om tømrersønnen fra Nazaret en fortælling, der er nu er blevet gentaget i snart 2000 år.

Foruden det blot at lytte til din beretning, hæfter jeg mig også ved det, at dit møde med IKONET eller kærlighedens kilde (som du vist selv beskriver det) er gratis. Hvis jeg måtte sætte egne ord på inden for min forståelsesramme af troen, ville jeg betegne det som kaldet: Jeg ER, hvor er du? Men nu er det ikke altid, at der skal så mange ord på - måske åbenheden, barmhjertigheden og tilliden er langt vigtigere (jf. Løgstrups begreb om de suveræne livsytringer) og dog - her står vi jo netop i Guds tiltale, som Hanskrist beskriver i et indlæg andetsteds (vist nok til Ipso Facto og igen til Michael).

Den bog jeg refererede til indeholder skrifter af Thérèse af Lisieux og hedder som sagt "Mit kald er at elske" (hun dør i slutningen af 1800-tallet). Jeg har ikke læst bogen og skal derfor passe på med, hvor meget jeg gengiver af handlingen men en ting er sikkert, Thérèses kald er kærligheden. På bagsiden af bogen fremgår det endvidere, at hun med afsæt i traditionen vender den gængse opfattelse af kærligheden på hovedet. Hendes mål er ikke blot Gud og foreningen med ham men derimod at elske, for kærligheden er den enste vej, som fører til kærligheden. Det kræver ikke først og fremmest askese og anstrengelse men i stedet det at blive lille, acceptere sin ufuldkommenhed for at Gud kan bøje sig ned til den lille skabning og åbenbare sin barmhjertige kærlighed: "Et menneske kan ikke elske, hvis ikke Gud elsker i det".

Det tror jeg på. Ikke at vi ikke skal yde (handle i ånd og kærlighed), for disse ord fortæller jo blot, at kærligheden er vejen og målet. Hermed er det muligt at sætte sig selv i de nederstes sted, ja, sætte sig ud over sig selv..

Blot nogle tanker herfra foranlediget af din ikon-oplevelse.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Dødstallet stiger i Brasilien, mens hun..
13/05/2024 02:27
Cataloniens separatister har mistet sit ..
13/05/2024 01:15
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Trods protester lover Georgiens premierm..
12/05/2024 19:30
Nyheder fra Religion.dk