annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Debat-etik?

Hej Arne,

Citat:
Om jeg kan opfylde det, ved jeg ikke, men jeg er dog tilbøjelig til at tro det


Jeg synes, at det er fantastisk, hvis du/I kan. Jeg har jo selv været involveret i debatten engang, og det kræver en ekstraordinær indsats at "rive sig fri", når ens ord bliver fordrejet, og man får læsset spandevis af ubehageligheder (personangreb) i hovedet. Sådan havde jeg det i hvert fald. Straks måtte jeg til tasterne og forsvare mig selv. Det er heldigvis slut nu.

Så vil jeg prøve i det små at komme tilbage til debatten, men uden en konto til at begynde med. Det har jeg prøvet, og jeg måtte annullere den til sidst, da debatten blev kørt helt ud på et sidespor.

Et forslag: Vi er jo meget forskellige herinde, også de af os der kan fungere sammen uden at personangribe. I går spurgte jeg mig selv, hvordan det nogensinde skulle kunne blive en debat frem for en "ensidig prædiken", der bare ikke harmonerer med de andres "ensidige prædikener". Så fik jeg en idé, blot et forslag ... vi kan læse en bog eller artikel sammen og gå ud fra den. Fortolkninger og kritik er så bundet op på en fælles tekst, og man kan fortsætte med "næste kapitel", når diskussionen af det forrige er gået i tomgang eller er gået i stå. På ccel.org findes en masse kristne bøger, helt tilbage fra middelalderen, som jeg synes er møghamrende spændende. Selv læser jeg nu Evelyn Underhill, Mysticism. Se: http://www.ccel.org/ccel/underhill/mysticism.html

Ja, det er faktisk 'forgængeren' til Aldous Huxleys "Den Evige Filosofi"!

Det ville glæde mig meget, om Ove ville deltage i sådan en lille "bogklub" med kristne tekster. Faktisk går nævnte bog ud over kristendommen, så ccel.org kan næppe kaldes snævert eller missionerende for en bestemt retning af kristendommen.

Men det var altså blot et forslag, en idé der kom til mig, da jeg spurgte mig selv, hvordan vi kunne få det til at fungere med hinanden - de af os der gerne vil have det til at fungere.

Til sidst: Se evt. top tolv af bøgerne på siden her:
http://www.ccel.org/read

T.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk