annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 312 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Vi kan og skal forandre os

Vi kan og skal og bør forandre os igennem vores virksomhed, vore aktiviteter der virker tilbage på os, og netop skaber disse forandringer vi behøver.

Vi mennesker kan forandre os stort som vi lyster og gider at gøre det via/igennem vores virksomhed (arbejde, idræt og kunst fx). Men mange mennesker magter ikke at påbegynde en ny virksomhed (løb; cykling; svømning (triatlon); kajak; landmand - gartner og frilandsbonde; musik; skuespil; sang og gospel eller andet korsang; nye sociale relationer, fx ny kæreste eller elskerinde, nye venner etc etc).

Kun det menneske der er modig nok til at ændre sin dag og praksis, sin virksomhed, er berettiget til at bevare sin sundhed og vitalitet og intentionalitet som åndsfriskhed højt op i årene, det kan ikke være meningen at vi blot skal forblive passive 'børn' der går til lægen og beder ham hjælpe os, vi må ta sagen i egen hånd, selv blive herre over eget liv og biologi, såvidt vores lykke, sundhed, vitalitet og åndsfriskhed såvel som humør og gejst, begejstring og entusiasme.


Et er eksempel er mit eget løbe eksistentielle eksperiment.


Et eksperiment om hvordan alle mennesker kan forandre sig selv og sit liv, blive et nyt menneske, gennem sine aktiviteter, sin virksomhed.


Kort introduktion; jeg løber langt, minimum 120 km/ugen og jeg løber hver dag, og har et dags -gennemsnits omkring de 20 km (bemærk ingen fridage overhovedet) og jeg har nu løbet i 856 dage i træk. Erfarne løber spør mig, bliver du aldrig skadet? Som; bliver du aldrig syg af influenza så du er forhindret i at løbe. Nej og det vil ej heller kunne stoppe mig, selv når jeg cykler i de østrigske alper 2500 højde meter op og 2500 højde meter ned i alperne og samme dag vandre i timervis i bjergene, skal jeg ud på mine mange km løb, for uanset hvor meget sport jeg dyrker eller fysisk udfoldelse min dag består af, så skal jeg ha mine mange km løb også.

Mennesket er selvskabende i forbindelse vores virksomhed (Leontjev), det vi gør, der kommer til at virke tilbage på os selv. Vi tager form af vore egne aktiviteter og de øvelser og discipliner vi underkaster os for at kunne mestre et og andet.

På den måde kan et menneske ændre sit liv, som sin biologi. Fx er jeg på en lang række biologiske parameter en fuldstændig anderledes forandret og ændret menneske idag takket være mit eksistentielle løbeeksperiment.

Men det er ikke kun vores biologi vi ændrer via/gennem vores virksomhed, det er også vores bevidsthed, sind som humør, spirit, gejst og begejstring (entusiasme).


Kort og godt kan vi mennesker ændre os, vi kan ændre vores liv, gennem det vi gør, vores daglige disciplinerede virksomhed, der kommer til at virke tilbage på os selv på epigenetisk vis ændrer det fx på hvilke gener fra DNA bruttopuljen der skal aktiveres i vores liv.

Dette er noget af det nye i alderdomsforskningen, fordi det viser sig at også ældre mennesker kan forandre sig selv og deres liv, gennem deres ihærdige dedikerede disciplinerede virksomhed, der virker tilbage på dem og skaber fx de biologiske, såvel som psykiske og bevidsthedsmæssige forandringer det behøver for at blive raske og rørige igen.


Selv demente mennesker kan igennem deres daglige disciplinerede virksomhed, der virker tilbage på dem, på epigenetisk vis, ændre deres liv, og måske endda fuldstændig komme fri af demens sygdoms symptomerne.
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Verdens største parlamentsvalg er skudt..
19/04/2024 07:23
Aarhus kæmper for ny kaserne for cyberv..
19/04/2024 06:53
Over 100 demonstranter anholdt på prest..
19/04/2024 06:11
16-årig sigtet for terror efter knivsti..
19/04/2024 05:33
Nyhedsbureauer: Luftforsvar aktiveret fl..
19/04/2024 04:32
Nyheder fra Religion.dk