annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15893236
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400291
Et andet syn 2004696
Åndelig Føde 1608137
Jesu ord 1534934
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 574 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Debat-etik?


Velkommen til, Ove.

Som vores nyeste tilkomne registrerede debattør kan du godt have behov for en forklaring på, hvad der sker her. Som medstifter af denne portal kan jeg måske kaste lidt lys over sagen.

Trosfrihed.dk blev oprettet for 6 år siden af Peter Arentzen og undertegnede, da Peter sagde sin stilling op som moderator på KD's læserdebat. Han var bl.a. af ledelsen blevet tvunget til at smide mig ud fra debatten, da jeg kritiserede dem for at have censureret en debattør (Kirsten) for at have bragt et billede af en hollandsk sparegris, et billede som KD iøvrigt selv havde på sin forside samme dag. Det blev for meget for Peter, der ligesom jeg går ind for ytringsfrihed.

Selv er jeg kommunikationsforsker, og har i en halv snes år forsket i hvorledes folk udtrykker sig på de sociale medier, så Peter og jeg fandt sammen om at starte en debat uden nogen form for begrænsninger i ytringsfriheden, en slags dansk "Speakers Corner" hvis du kender til dette fristed i London. Vi var selvfølgelig klare over, at et sådant sted hurtigt ville blive angrebet af internet-trolde, men i mit oprindelige design ville alle sådanne indlæg ved første lejlighed blive flyttet til en skraldespand, hvor man kun ville kunne læse dem, hvis man aktivt klikkede sig ind på skraldespanden for at følge hundeslagsmålet. Det samme skulle gælde andre emner, for portalens forside skulle være inddelt i emnegrupper som religion, politik, videnskab, samfundsspørgsmål o.s.v.

Portalen er bygget over et billigt standardprogram, som desværre ikke rummede mulighed for dette design, og da Peters viden om programmering ikke rakte til at programmere det selv og da hjælp fra en professionel programmør oversteg Peters midler, gik det som det gik.

Jeg havde fra starten (og fortsat) frasagt mig enhver indflydelse på moderering af indlæggene, da det jo ikke kan forenes med min forskning at frasortere nogen data. Men jeg har selvfølgelig som enhver anden mulighed for at afprøve, hvordan mennesker reagerer på forskellige udtryksformer, og det praktiserer jeg selvfølgelig også her, såvel som jeg gør det på andre debatter. Min agenda er simpelthen at blive klogere på, hvordan de elektroniske medier påvirker samfundenes mellemmenneskelige kommunikation.

I starten gik det fint, og hvis du går tilbage i arkivet vil du finde mange spændende og sobre indlæg, og mange intelligente debattører, men som jeg havde ventet, kom troldene ret hurtigt til at dominere, så de gode debattører søgte andre steder hen, hvor de ikke blev udsat for ubeherskede angreb for deres meninger. Selv nogle af de værste trolde forsvandt, da der ikke var mange tilbage, som de kunne angribe, og så var det ikke spændende mere. Tilbage er kun dem, der elsker at se deres ord på "tryk", fordi de tror at deres mening er vigtig.

Det er sådan i hovedtrækkene hvad trosfrihed.dk står for, så hvis du vil deltage her, må du være forberedt på før eller senere at få en skidtspand i hovedet fra nogle af troldene. Men du kan som sagt finde mange værdifulde indlæg i arkivet fra den første håbefulde tid.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 18:23
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Første tv-debat mellem Biden og Trump p..
15/05/2024 18:06
Vejarbejde på både den nye og den gaml..
15/05/2024 17:10
Joe Biden tager udfordringen op: Er klar..
15/05/2024 16:59
Mand dømt til psykiatrisk behandling fo..
15/05/2024 16:51
Løkke: 'Et anslag mod demokratiet'
15/05/2024 16:35
Nyheder fra Religion.dk