annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 202 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hyler som de ulve vi er iblandt

man hyler som de ulve man er iblandt!

eller

Hyler man som de ulve man er iblandt?


http://ulvetracking.dk/index.php/nyheder/37-ulvekobbel-i-danmark-hor-danske-ulve-kommunikere.html

Engang forbandt jeg ulveunger med små drengebørn i grønt tøj (spejder) nu tænker jeg på schæfer lignende hundehvalpe og rødhætte

3 dræbte rådyr var der over i skoven i vinters indenfor samme måned, og det forekom Henning, skovejeren, at det var større dyr end ræven der stod bag. Jeg fotograferede spor, som enten kunne være en hund/hundulv (herreløs, hvis det var en hund, da der ikke var spor af mennesker i kilometers omkreds, alt var dækket af sne, så derfor kunne jeg konstatere det forhold) eller en ulv.

Nå men lidt spændende er det da, og jeg regner med indenfor de næste 10 år, at møde en ulv på en af mine daglige mange kilometers løbetur i skovene.

mange kærlige hilsner HansKrist

hvordan skal lige dette indlæg, indslag, forstås

jo jeg mener det er vores følelser vi skal kigge på og ikke debat etiske regler og idealer/normer så meget, da disse appellerer til fornuften, men vi er nu engang mere styret af følelserne, og kun den som kender sine følelser og ønsker har en chance for at vælge og prioritere klogt og fornuftigt dem imellem. For guderne skal vide at vi er fyldte med modsatrettede følelser og ønsker (se bare på michael, der dagligt væltes omkuld af disse sine mange modsatrettede følelser og motiver (er det en fordel at lege ateist med simon så gør han det, er det en fordel at lege stærk religiøs på religionsdebatten, så gør han det; er det en fordel at være pro bjørn og simon og contra HansKrist, så gør han det, etc etc,, og I kan selv følge med i hvor meget den mand svinger fra time til time, fordi han har foragtet, benægtet som fortrængt, ønsker med rod i følelser fra sit eget bevidsthedsliv (læs selv hvad han har skrevet igennem årene om den sag, altså følelser og ønsker).


Det siger sig selv, at det at kunne give udtryk for affekt er af afgørende betydning for et menneskes forhold til andre mennesker. En aleksitymisk person får alvorlige problemer i sine relationer til andre. Andre ved aldrig, hvad vedkommende føler: Han eller hun virker uspontan, stiv, træg, livløs og kedelig.

Alt hvad den blokerede person fortager sig, er så velovervejet og uspontant, at det virker påtvunget og uægte. Der er ingen leg, ingen morskab, kun en tung kejtet selviagttagelse. Et menneske, som ingenting føler, tiltrækker ikke andre, men lever i en ensomhedstilstand, hvor han eller hun ikke alene er afskåret fra sine egne følelser, men også fra andres.

Et menneske bliver automatisk bedre til at ønske, hvis det lærer at føle. At føle er en forudsætning for at ønske. Hvis ens ønsker er begrundet i noget andet end følelser - fx rationelle overvejelser eller moralske påbud - er de ikke længere ønsker, men normer om, hvad man "bør og skal", og man afskærer da kontakten med sit egentlige jeg. Yalom



Hvad er det jeg vil sige med alt det her, jo det er vores følelser vi skal konsultere og kigge på og forstå om vi vil have en bedre debatkultur her på trosfrihed.

Fx er det jo tydeligt at bamse/zeff og simon er styret af deres følelser, dette er også rigtig godt, men problemet er at det er nogle af de mest primitive af slagsen, og med en dybere kontakt til deres følelser og ønsker, ville de måske kunne nå frem til en mere konstruktiv måde at være sammen med os andre her på trosfrihed.

Ingen tvivl om at deres forsvarsmekanismer bilder dem ind at de er styret af fornuften, men deres adfærd taler dets meget tydelige sprog, om at det er følelser, endda hæftige følelser og affekter, der er på spil, og styrer deres adfærd her på trosfrihed (som nok alle andre steder i livet)
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Nyheder fra Religion.dk