annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 389 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Jesu ord og bud

Hej Arne,

"Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv."
(Johannes 6, 63-64)

Hvor jeg elsker din historie om husmanden syd for Ribe. Han virker i den grad som en, man kan lære af. Sikke et overskud af godhed. Han mister... men fortsætter med at give! Han er også et godt eksempel - synes jeg - på det, som man kan give... en trøst, et ord, forståelse... så længe det kommer fra hjertet, er selv en tostavelseskommentar af himmelsk værdi.

I er inde på, hvordan man skal/kan handle ud fra ord, der tilskrives Jesus.

Ja, når talen falder på Jesus (og det er jo ikke så sjældent!), så indtager jeg altid det perspektiv, at hans ord er de vigtige - hans lære.

Jeg har læst en længere tale, han gav til jøderne, og jeg vil gerne præsentere nogle brudstykker, der viser den betydning, han tillagde sine ord. Det interessante er billedsproget, hvor han sætter sig selv og sit eget kød i centrum, med den afgørende slutreplik hvor han afslører, at det er hans ord, der gør levende.

"Arbejd ikke for den mad, som forgår, men for den mad, som består til evigt liv, den som Menneskesønnen vil give jer; for ham har Faderen, Gud selv, sat sit segl på." Så sagde de til ham: "Hvad skal vi gøre, for at vi kan gøre Guds gerninger?" Jesus svarede dem: "Guds gerning er den, at I tror på ham, han har udsendt."
(Johannes 6, 27-29)

"Jeg er livets brød. Den, der kommer til mig, skal ikke sulte, og den, der tror på mig, skal aldrig tørste."
(Johannes 6, 35)

"Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himlen; den, der spiser af det brød, skal leve til evig tid. Og det brød, jeg vil give, er mit kød, som gives til liv for verden."
(Johannes 6, 51)

Så kom jøderne i voldsom diskussion med hinanden og sagde: "Hvordan kan han give os sit kød at spise?" Jesus sagde til dem: "Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis ikke I spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer. Den, der spiser mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag. For mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik. Den, der spiser mit kød og drikker mit blod, bliver i mig, og jeg i ham. Ligesom den levende Fader har udsendt mig, og jeg lever i kraft af Faderen, sådan skal også den, der spiser mig, leve i kraft af mig."
(Johannes 6, 52-57)

Mange af hans disciple, som hørte det, sagde nu: "Det er hård tale; hvem kan holde ud at høre på det?" Men Jesus vidste ved sig selv, at hans disciple skumlede over dette, og sagde til dem: "Forarger det jer? Hvad så, hvis I ser Menneskesønnen stige derop, hvor han var før? Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv. Men der er nogle af jer, som ikke tror."
(Johannes 6, 60-64)

Læg mæke til hvordan Jesus nævner troen i første afsnit og i sidste. Han væver forståelsen af troen sammen hen over billedsproget om at spise ham - og til sidst afslører han, at det handler om at tro ham på hans ord, drikke af hans mund.

"Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv. Men der er nogle af jer, som ikke tror."
(Johannes 6, 63)

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Australien sender evakueringsfly til Ny ..
21/05/2024 04:14
Se videoen: Containerskib er nu sejlet v..
21/05/2024 02:14
Flere anholdte i Polen sættes i forbind..
21/05/2024 01:14
Bandeuro i Haiti: International lufthavn..
20/05/2024 23:32
Problemer med jernbanebomme langs den jy..
20/05/2024 22:10
Nyheder fra Religion.dk