annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 188 gæster og 117 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Et andet syn

Hej Treram.

I denne tråd, som blev startet af Anonym, og som vist er den længste nogensinde her på Trosfrihed.dk, og som hedder: Et andet syn, er forskellige "syn" blevet fremført.

Nogle mener at have viden om, at gud(er) ikke eksisterer - ja, du skriver jo selv ligefrem, at det er bevist.
Nogle fremfører noget i retning af, at (natur)videnskaben kan svare på alt - med tiden.
Nogle tror på eksistensen af gud(er), selv om de mennesker ikke gør sig ret meget bemærket i denne tråd.

Der er også andre "syn", som måske - groft sagt - kan sammenfattes i at de fokuserer på forholdet mellem subjekt og objekt (jeg tænker på Serotonin, Michael, Anonym og mig selv).

Men det er bemærkelsesværdigt, synes jeg, at de forskellige former for "syn" ofte fremføres meget kategorisk - egne synspunkter er de rigtige - de andres er forkerte, og flere mener endda, at andres synspunkter bør bekæmpes.

Dertil kommer - kan vi vist ikke komme udenom - at forskellen mellem viden og tro ignoreres.

Den viden vi har, og som vel kan siges at være, hvad (natur)videnskaben indtil nu har præsteret, er der vist ingen af os, der betvivler (også uanset, at den nok ikke seriøst kan kaldes absolut), men når vi kommer derud, hvor vi ingen viden har, så begynder "slagsmålet".

Nogle påstår, at de har viden, dér hvor de i virkeligheden kun har en tro, en antagelse, en formodning, en anelse, en intuitiv fornemmelse - eller hvad de nu vil kalde det.

Jeg fatter ikke, at nogen kan tage den slags "viden" alvorligt - jeg kan i hvert fald ikke blinker

Nogle bruger en masse kræfter på at nedgøre, hvad andre tror (tro på gud(er), tro på videnskab, tro på Nu'et, tro på indre harmoni osv.), men har ofte ikke selv noget, de tror.

Så er det, jeg undrer mig lidt.
Er der overhovedet nogen rimelighed i at nedgøre hvad andre tror, antager, eller fornemmer osv.?
Tro kan jo ikke modbevises - og selvfølgelig heller ikke bevises - hvordan kan man så sige, at noget er rigtigt og andet forkert?
Det kan man da ikke!

Ville det ikke være meget mere spændende at se fordomsfrit på andres idéer - lidt på samme måde som de fleste af os har det med f.eks. moderne billedkunst?
Noget siger nogle af os noget, andet gør ikke, men det betyder vel ikke, at vi vil forbyde de idéer i billedkunst, der ikke siger os noget, eller som provokerer os (som islamister, der vil forbyde et billede af deres profet med en bombe i sin turban) - eller gør det? smiler

(Misbrug af religiøse, politiske og andre idéer til undertrykkelse af mennesker er jo ikke herved godkendt)

P.S.: Ingen indlæg fra mig i kommende uge.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Haiti får ny præsident og premierminis..
30/04/2024 19:10
Børn i daginstitution i Køge blev hent..
30/04/2024 19:00
Unge blev Danmarksmestre i kål
30/04/2024 18:27
Sådan påvirker skibsbrand togtrafikken..
30/04/2024 18:03
Biden kritiserer 'antisemitisk retorik' ..
30/04/2024 17:32
Nyheder fra Religion.dk