annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15801165
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393619
Et andet syn 1999658
Åndelig Føde 1564897
Jesu ord 1530618
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(2 usynlige), 97 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Et andet syn

"At bruge ordet "forklaringsmodeller" om forestillinger, som mennesker gør sig, dér, hvor der ingen viden findes, det er, for mig at se, "helt ude i hampen" - i hvert fald hvis der med forklaringmodeller menes noget, der logisk kan underbygges."

- Enig. Men dette er konsekvent Simons lille trick. Han tillægger sine meddebattører holdninger, meninger, tro og begreber, som de ikke har eller bruger - dernæst beder han dem om at underbygge dem. Påpeger man dette for ham, så får man mere af samme slags i hovedet. Og ærlig talt: Jeg er ikke klar over, om han er bevidst om det, eller om han er så meget i sine frustrationers vold, at han TOTALT har mistet overblikket.

"For mig ser det ud, som om rationalister (som jeg tillader mig at anse Ole Bjørn og Simon at være), forlanger rationalitet dér, hvor logikken for længst har givet op (Eksempel: Verdens væren - hvorfor?)."

- Ja, ideelt set ser jeg også sådan på dem. Men ikke reelt set. Jeg ser to voksne, meget frustrerede han-personager, som gerne vil give indtryk af, at de er rationalister, men som er ude af stand til at debattere. De påberåber sig nogle slagord, men mangler den slagkraft, der kunne have været bag.

...Men derudover er jeg helt enig... det er ikke alt, der kan forklares ad videnskabelig eller filosofisk vej. Og her går filosofien kritisk ind overfor videnskaben og er i stand til at formulere problemstillinger, som udfordrer det videnskabelige arbejde ved at bevæge sig på grænsen for videnskabens formåen. (Filosofien kan ofte heller ikke selv forklare, men er et nyttigt redskab til at formulere spørgsmål).

"Det er jo komplet absurd (og at Simon samtidig hævder et vide, at gud(er) ikke eksisterer - uden for nogle menneskers fantasi - er jo dobbelt galimatias)"

- Ja, for det første er en påstand, selv om de ikke vil indse det. Engang henviste Simon endda til en hjemmeside skrevet af ateister, og de forklarede også, at det er en påstand - da jeg gjorde Simon opmærksom på dette, henviste han aldrig til hjemmesiden igen. Det sidste derimod er nok en sproglig bommert fra deres side. Disse bommerter kommer ofte i kølvandet af den frustration, man så tydeligt erfarer, skyller igennem de to herrers hamren på tastaturet.

"Til gengæld bruger de en masse krudt på at anklage andre menneskers forestillinger, idéer, fornemmelser, intuitioner osv. for ikke at være rationelle"

- Ja, og desværre nøjes Ole og Simon ikke med dette, men råber også en masse løgnagtigt op om deres meddebattørers person.

"Til gengæld synes de at have en slags "tyrkertro" på, at videnskaben nok med tiden vil finde svar på spørgsmål, som hvordan det kan være, at verden eksisterer."

- Jep, endnu en påstand som de mangler at argumentere for. Sidst jeg gjorde Simon opmærksom på dette, blev han barnlig igen... suk.

"Så hvem er egentlig "de troende"?"

- Simon og Ole. De er stærkt troende blinker
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
07/05/2024 18:45
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
TikTok sagsøger USA for at forhindre fo..
07/05/2024 18:53
Skotsk parlament bakker op om Swinney so..
07/05/2024 18:39
Stormy Daniels vidner nu i tys-tys-sagen..
07/05/2024 17:49
Mange til møde ved lejr på Københavns..
07/05/2024 17:34
Hajmysteriet fra Ringkøbing er nu opkla..
07/05/2024 17:26
Nyheder fra Religion.dk