annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15771205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391331
Et andet syn 1997774
Åndelig Føde 1553045
Jesu ord 1529698
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 166 gæster og 223 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Red Solsorten og andre end dig selv

Hey Arne,,,

du skriver:

Forvalterrolle, ja undskyld mig, det forekommer mig at være temmelig storskrydende

I din egenskab af dyrlæge i sin tid:

Jeg går ud fra at du kunstigt har befrugtet eller insemineret flere hundyr (so og ko).

Jeg går ud fra at du har aflivet dyr på en "human måde", smertefri måde.

Jeg går ud fra at du har givet dyr medicin i et utal af tilfælde.

Den der mere end alle os andre har stået i en forvalter rollen er sørme dig.

Mennesket har herredømmet over naturen, fordi mennesket takket være ordet/sproget, social kultur og skoling, videnskab og teknik mmm kan gennemskue naturen.

Allerede i 1. Mosebog er forfatterne klar over menneskets enestående og særlige rolle i naturen.

Vi har ikke skarpe tænder eller klør men kløgt, som vi må bruge i forhold til naturen/omgivelserne for at kunne overleve. Denne bemærkelsesværdige enestående rolle i naturen er bibelen mere end alle andre religiøse skrifter med samme alder bevidst om og den er indbygget i jødedommen såvel som kristendommen. Selv samfundet og mennesket er man klar over kan ændre sig i samspil med Gud. Derfor er den jødiske kristne religion historiebevidst eller historisk orienteret (især med NT og kristendommen tiltager denne dimension i betydning og styrke). Denne historiske tidslighed hvori indgår at mennesket forandrer sig og samfundet forandrer sig fordi Gud er i tiden som begivenhed der forandrer både mennesket og samfundet, til helt nye menneske og samfundet til et helt nyt samfund.

Kristendom er ikke tilpasning til noget der ER. Til eviggyldige sandheder der ER. Dette er den største og afgørende forskel på det verdenssyn eller virkelighedsbillede Gîtâen og NT/kristendommen formidler os, så vidt mine studier hidtil har givet af resultat. Dette skyldes at Gud er i tiden, som nyskabelse. Den kristne Gud møder mennesket i tiden og forsøger ikke at rykke os ud af tiden og dermed livet. Det er også en af grundene til forvalterrollen, eller menneskets herredømme over naturen. Man kunne også sige der er Herredømme i naturen og over naturen i kristendommen (i Kristus). Som der er Herredømme i mennesket, i et menneske, og over mennesket, i kristendommen. Dette forhold er totalt og aldeles forskelligt fra det verdensbillede/virkelighedsbillede fx Gîtâen formidler os, hvor det evige og ultimative og evigtgyldige også er tidsløshed.

Nå nu drejede samtalen sig i den retning, men det jeg ville påpege var nu det med forvalterrollen der kommer af Herredømmet (Ordet) i naturen og i mennesket.

Mange kærlige hilsner Hanskrist.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Nyheder fra DR
Hamas vil sende delegation til Egypten f..
03/05/2024 13:01
Kina har sendt rumfartøj til Månens ba..
03/05/2024 12:57
Rusland: Britiske Camerons udtalelser er..
03/05/2024 12:11
Kendt komiker giver middag for at løse ..
03/05/2024 11:54
20-årig kvinde er blevet løsladt i mø..
03/05/2024 11:44
Nyheder fra Religion.dk