annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 71 gæster og 85 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Red Solsorten og andre end dig selv

Hej Anne - ALH.

Tak for et ærligt, imødekommende og venligt svar.
Det er i hvert fald sådan, jeg læser det.

Der er blot disse ord af dine, som alligevel får mig til at reagere:
Citat:
"Det er for mig at se også i fin overstemmelse med, at vi over for det værende eller det skabte, som vi mennesker står i et forhold til, faktisk har en forvalterrolle - sagt mao. er vi med til at sætte vores spor i dette skabte ( hellige )."

Er vi mennesker noget særligt, hævet over alt andet i universet, og står vi i forhold til det værende, endda i en forvalterrolle?

Eller er vi ikke selv blot en mindre betydende del af alt det værende, som står i forhold til alt andet ligeså værende - og er der nogen, andre end os selv, der har udnævnt os til forvaltere?

Det er jo rigtigt at vi har evner via vores teknologi, startende helt tilbage fra ilden og agerbruget, til at påvirke vore omgivelser kraftigt, men der er da ikke meget, der tyder på, synes jeg, at vi er kvalificerede til et forvalterjob i det format, der her er tale om.

Jeg dumpede tilfældigvis lige ind i Jacob Haugaard i "Før søndagen" på DR 1, hvor han om ordene fra kristendommens Jesus:
Citat:
"Den, der ikke modtager Guds rige som et lille barn, kommer slet ikke ind i det."
siger, at tro er noget banalt og barnligt - vel at mærke ikke i en nedsættende betydning - tværtimod.

"Guds rige", hvorom Lukas i kapitel 17 siger:
Citat:
"Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se her er det! Eller se dér! For Guds rige er midt iblandt jer."
og hvor Thomas i logion 113 - på spørgsmålet om, hvornår riget vil komme, siger:
Citat:
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."

Forvalterrolle, ja undskyld mig, det forekommer mig at være temmelig storskrydende smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
DR tester nyt varslingssystem i dag klok..
01/05/2024 11:00
63 personer anholdt under masseprotester..
01/05/2024 10:32
Kasernen i Holstebro står til kæmpelø..
01/05/2024 09:46
Varmt vejr giver travlhed i landbruget
01/05/2024 09:40
Nu kan du hente haveaffald på mange gen..
01/05/2024 09:38
Nyheder fra Religion.dk