annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Red Solsorten og andre end dig selv

Hej Anne - ALH.

Jeg mener, jeg forstår dine tanker, som jo er umiddelbare og sympatiske.
Men jeg får lyst til at inddrage Bhagavadgîtâ.

Måske er det, jeg her vil fremføre, ikke rigtigt forstået, men jeg ta'r chancen.

Det jeg tænker på er de tre "overskrifter": Handlingen, Indsigten og Hengivelsen.

Handlingen her er jo ikke på en krigsvogn at spænde buen og fyre den af i kamp, men i stedet noget så tilsyneladende uskyldigt, som at fodre fugle.

Hvorfor gør de fleste af os det?

Inderst inde er det vel for at opnå glæden ved at hjælpe fugle i nød - med en ganske lille indsats - modsat Samaritaneren, der påtog sig en meget anderledes tung byrde ved at hjælpe voldsofferet - endda gennem længere tid.
Men er det fuglens glæde, eller er det vores egen glæde, der driver os, når vi fodrer vilde fugle om vinteren?

Min fornemmelse er, at det nok mest er vores egen glæde, der driver os - og det er dét, mener jeg, den indiske bog fraråder - at vi lader os drive af "handlingens frugter".

Bruger vi vores indsigt, ved vi jo godt, at hvis vi fodrer fugle i nød, så påvirker vi den naturlige bestand af fugle, sådan at de bliver flere, end naturen har plads til - hvorved de for altid bliver afhængige af vores omsorg.

Er dét godt, at opelske en bestand af vilde fugle, der ikke kan klare sig selv, men som til stadighed er afhængige af vores omsorg - endda sandsynligvis i stigende grad år efter år?

Hvad Taverna-kattene og sommerhuskattene angår, så har vi gjort nogle vilde katte afhængige af foder fra os - ofte i en sådan grad, at de ikke er i stand til at fange en mus.

Er det godt at opelske en bestand af vildkatte, der er afhængige af sæsonbestemt fodring, som medfører, at de dør af sult uden for sæsonen?

Man kunne så - med denne indsigt - sige, at vi må påtage os det ansvar, vi har pådraget os, ved at starte fodringen, men selv for den mest motiverede næstekærlige sjæl ville det jo føre til at bestandene af de vilde fugle og katte, vi har fodret, vil vokse så voldsomt i antal, at opgaven bliver uoverkommelig, og vi ender derved - hvis vi er uden indsigt - med at gøre ondt værre.

I dette dilemma er det så, synes jeg, at hengivelsen til denne vidunderlige verden, vi lever i - og selv er en del af - kan hjælpe os til, med indsigten i behold, at handle på en god måde.

Det vist stadig rigtigt, at der dør ca. 20.000 menneskebørn af sult - hver dag (og dertil yderligere ca. 10.000 af sygdomme, som også stort set kunne være undgået), og det er vist stadig sådan, at manglende global hjælp medfører, at millioner af kvinder i U-lande føder flere børn, end de ønsker.
Og det er vist stadig sådan, at vores levevis i her i I-landene forurener atmosfæren sådan, at det især vil ramme menneskene og naturen i U-landene.
Og det er vist stadig sådan, at dét, at vi laver naturen om til et spisekammer for mennesker (og især husdyr) medfører, at den oprindelige naturs dyre- og planteliv uddør - ja for længst er uddød i et land som vores.

Hvilke handlinger er det da, vi med indsigt og hengivelse skal prioritere højest?

Og nar alt det er sagt, så vil jeg gå ud at vinterfodre fugle - vel vidende, at det mest er for min egen fornøjelses skyld smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk