annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15771205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391331
Et andet syn 1997774
Åndelig Føde 1553045
Jesu ord 1529698
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 171 gæster og 327 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: DEBATNIVEAUET

Hej Arne!

Med debatniveau tænker jeg først og fremmest på, at synspunkter bør være underbygget med argumenter - altså et vist mål af saglighed.

Dernæst, at man bør udvise tolerance over for synspunkter man er stærk uenige i og ikke forfalde til at angribe opponentens person, men alene argumenterne med bedre argumenter.

Det er jo ikke personerne der er det interessante, men deres holdninger og vurderinger og de argumenter de fremfører.

Ideelt set bør man ikke diskutere for at få ret, men etablere et samarbejde der gerne skulle føre til en dybere afklaring af en problemstilling, således at begge parter lærer noget af hinanden.

Vi må dog også erkende, at vi er forskellige og derfor sætter grænserne for personfnidder, intimidering, forhånelse eller karaktermord forskelligt. Nogle ser det vel ligefrem som et nødvendigt retorisk krydderi at hænge andre ud som tåber eller idioter, hvis man kan gribe dem i en formel fejl.

Selv om personfnidderet kan have stor underholdningsværdi så bør det selvfølgelig holdes nede på et minimum, da det ellers kan forpeste en ellers god og saglig debat.

Det ligger jo i menneskets natur at forsvare sig hvis man bliver angrebet, især på sin person frem for ens meninger, men her er det nok en god idé at forsøge at overvinde sig selv og blot konsekvent ignorere kommentarer der går på personen frem for på sagen.

Det er vel den samme konklusion du er nået frem til når du i Chat boksen informerer en opponent om, at du "anser det for tidsspilde overhovedet at beskæftige mig med dig og dine udgydelser."

Et vist mål af personfnidder er nok uundgåeligt, men vi kan hver især gøre en indsats for at det ikke tager overhånd.

Det er i ultrakort form hvad jeg mente med min kommentar i Chat boksen.

Hilsen

Ipso Facto pifter
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Nyheder fra DR
Flertal på Christiansborg vil have unde..
03/05/2024 14:26
Reddet fra konkurs: Esbjerg fB er tilbag..
03/05/2024 14:23
Kvindelig præst dømt for vold mod konf..
03/05/2024 13:33
Hamas vil sende delegation til Egypten f..
03/05/2024 13:01
Kina har sendt rumfartøj til Månens ba..
03/05/2024 12:57
Nyheder fra Religion.dk