annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 607 gæster og 126 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Fri tro

Citat:
Tro og praksis. Kenosis.

At dyrke det sindelag, som Jesus havde. Det sindelag hvor vi i ydmyghed sætter andre over os selv og giver afkald for at tage en tjeners skikkelse på - så Kristus må leve i os. På alle steder og til alle tider, for kærligheden søger ikke sit eget, men tåler alt. Og den magt, vi måtte udøve, må den komme fra vores magtesløshed, for at Gud kan stråle sit lys igennem os som de sprukne kar, vi er.

Inspiration: Paulus, Kristi Tjener.

Hvis da trøst i Kristus betyder noget, hvis kærlig opmuntring, hvis Åndens fællesskab, hvis inderlig medfølelse betyder noget, så gør min glæde fuldstændig ved at have det samme sind, ved at have den samme kærlighed, med én sjæl og ét sind. Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus,

jeg nærmede mig de 40 år før disse ord fra min barndom, fra min mor, igen kom mig i hu.

jeg anede ikke at disse ord som min mor kunne udenad og som hun brugte, ikke ved enhver lejlighed, men når situationen var så tilspidset at disse ord gav den største mening, stammede fra Paulus.

Vi gik ikke i Kirke (hvis vi ser bort fra bryllup og begravelse og barnedåb og konfirmation og en enkelt gang i forbindelse julen - og jeg husker ikke nogen bibel i mit hjem, kun en salmebog der kunne graves frem fra et skab).

Disse ord fra Filipper Brevet (Glædes Brevet) kunne jeg konstatere ikke var de eneste citater min mor kunne udenad fra Paulus Breve, da jeg omkring de 40 år begyndte at studere Paulus på egen hånd uden teologiske forudsætninger.

Min mor var lynende intelligent, godt begavet, det siger alle der har kendt hende. Første læreren fra Timring skole kom også vandrende til fods den lange vej ud til min mors forældre (mine bedsteforældre) fordi han ville anbefale at Lilly skulle fortsætte med skolegang efter konfirmationen da hun var meget dygtig i skolen. Men mors far, min bedstefar, sagde nej, fordi disse år i skolen ville være spildte da min mor jo alligevel skulle giftes og være medhjælpende hustru på en landbrugs ejendom eller gård.

Min mor påstår det er hendes største nederlag og sorg i livet at hun ikke fik lov til at fortsætte i skolen efter konfirmationen. Hendes gode skolekundskaber og begavelse satte sig igennem senere i livet, fx da min far havde sin byggefirma, hvor min mor stod for regnskab og kontorarbejdet, ved siden af sit arbejde skal siges.

Nå men min mor lærte tidligt at tilsidesætte sig selv for andre og blive en ydmyg tjener der altid satte andres ve og vel øverst. Hun ofrede sig selv for andre gennem arbejdet, uden at hun følte sig selv som offer, for hende var det naturligt at leve tjenende samfundet og fællesskabet. Paulus arbejdede også dag og nat, og det har været lige så festligt at være kollega til Paulus som til Lilly, for der hvor hun var, der var der en arbejdsglæde og spirit gejst af de bedste, syng til dit arbejde, var hendes motto. Mine forældre gik glad til deres arbejde, og da jeg som studerende blev ansat ved ISS i Magasin i Århus, blev jeg mødt med spørgsmålet om jeg altid var så glad og veloplagt som jeg var der kl 5:30 om morgenen? Jamen sådan var jeg opflasket, at arbejde var samarbejde hvor højt humør og sang og sjov var helt naturlige ledsagende komponenter til vores kæmpe arbejdsindsats, ja jeg kommer fra en slægt og familie hvor vi arbejdede igennem, ingen dag måtte gå til spilde.

Selv om vi ikke havde et aktivt forhold til kristendommen var Paulus's Ånd og Ekstatiske Begejstring og Glæde, sang og jubel, højt humør, stærke SPIRITUALITET også vores GEJST SPIRIT.

1 Kor 13 om Kærligheden kunne min mor også udenad, men altså jeg nærmer mig de 40 år før jeg opdager hvor disse lange citater som min mor var leveringsdygtig i kom fra, nemlig fra Paulus's Breve, og det var noget af en overraskelse for mig at opdage hvor min mor havde disse citater fra. Jeg tror kun min mor skulle læse en tekst en gang og så sad den på lystavlen, modsat lille ordblinde mig der ikke kunne lære noget udenad, og først blev go i skolen da det blev matematik og fysik og kemi og biologi, der kom på skemaet, hvor det ikke længere kom an på udenadslære, men forståelsen. Ikke sådan at forstå min mor ikke også havde forståelsen, hun kunne begge dele modsat mig og min far og min bror, hun var et hoved over os, vi kan kun håbe vi slægter hende en smule på.

Jeg har altid sagt at vi mennesker ikke kan uden Gud. Og det var Gud Jesus Åbenbarede for os, vi mødte Gud i Jesus, her Åbenbarede sig for os vores samspilsvirkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Gud, de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os, Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske Åndsgaver.

Jeg opdagede at mange kristne slet ikke behøvede Gud med ind over deres liv, blot henviste de til Bibelen som Guds Ord som vi skulle tro blindt og så ville vi måske blive frelste en dag i fremtiden. Disse såkaldte kristne uden Gud i deres liv måtte jeg afvise, og jeg har set dem stå med en lang næse, når de hørte at min afvisning, grundede sig på at de ikke behøvede Gud i deres liv, men at de kunne nøjes med Bibelen og deres egne læsefærdigheder og så at tro hvad de læste. Hvor er Gud i jeres liv måtte jeg spørge dem. De anede ikke hvem Gud var i virkeligheden, de kendte kun en Gud de havde læst om og troet på, men dette er jo netop ikke Nye Testamente og Gud i Jesus Kristus, den levende Gud i vi mennesker.

Citat:
Arbejd med frygt og bæven på jeres frelse, ikke blot som da jeg var til stede, men endnu mere nu i mit fravær. For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje. Gør alt uden at give ondt af jer og uden indvendinger, så I kan være uangribelige og uden svig, Guds lydefrie børn midt i en forkvaklet og forvildet slægt, hvor I stråler som himmellys i verden og holder fast ved livets ord, til den stolthed for mig på Kristi dag, at jeg ikke har løbet forgæves eller slidt forgæves. Ja, selv om mit blod skal udgydes under mit offer og min tjeneste for jeres tro, så glæder jeg mig og glæder mig sammen med jer alle. Glæd I jer ligeledes, og glæd jer sammen med mig!

"For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje"

Vi skal altid søge Gud i Jesus Kristus - her finder vi vores samspilsvirkelighed med Gud og ikke mindst hvem vi mennesker er i Gud som Guds Børn med Guds Ånd.

Det er i det forhold at vi får vores usædvanlige kræfter, hvor vi bliver frie og løse af os selv (uden at miste os selv) for at kunne være noget for noget (et arbejde) og kunne være nogen for nogen at elske (næstekærlighed).

At se mennesket anstrenge sig i livet (have travlt) uden Gud, på en Gudløs (Kristus'løs) måde, på en Ånd'løs måde, hvor de rager til sig med succes og præstationer og penge og magt, må ende galt en dag. Og jeg mener vi ser det nu, aldrig har vi haft mere brug for at mennesker tager imod Gud i Jesus Kristus, vores samspilsvirkelighed med Gud i Jesus Kristus og hvem vi mennesker er i Gud, i Kristus, som Guds Børn med Guds Ånd.

Her møder vi Jung, han er den eneste seriøse på videnskabelig psykologisk grund, der har udforsket forholdet, vores kreative samspilsvirkelighed med Gud.

Albert Schweitzer og andre store mystikere har altid kendt til forholdet ud fra Paulus's Åbenbarings evangelium om vores samspilsvirkelighed med Gud i Jesus Kristus (Åbenbaringen Gud i Jesus Kristus og vores kreative samspilsvirkelighed med Gud) men ikke mindst hvem vi mennesker er i Gud, i Kristus, som Guds Børn med Guds Ånd.

"Schweitzers Mystik: I modsætning til visse former for østlig mystik, hvor målet kan være at opløse selvet i universet, mente Schweitzer, at menneskets møde med det guddommelige (det evige) ikke udsletter individets personlighed.

Berigelse af Selvet: Schweitzer argumenterede for, at når mennesket lever i overensstemmelse med "ærefrygt for livet" og forenes med den universelle vilje til livet, bliver selvet ikke udvisket. I stedet bliver det beriget, styrket og mere bevidst om sin plads i evigheden.

Aktivt Liv: Dette koncept støtter Schweitzers livsfilosofi om at være aktivt engageret i verden (f.eks. hans arbejde som læge i Lambaréné), snarere end passiv tilbagetrækning fra livet."

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Paulus er den forfatter flest mennesker kan citere fejlfrit fra iøvrigt.

Paulus's indflydelse er enormt som Kristian Leth forsøger at få os til at forstå. Og som HansKrist mange år før Kristian Leth har forsøgt at redegøre for det.

Fx vores frihed og spontanitet og jubel og HØJT HUMØR - glædesudbrud i sang og musik, jamen dette er jo søsat som en hel integreret del af vores Guds'tjeneste hvor vi fejrer at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som konkret virkelighed gennem sin Ånd - HelligÅnden.

"For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje"

Dette betyder ikke at vi mennesker ikke er i et samarbejde med Gud der virker i os - Gud behøver vi mennesker - at vi svarer ham. At vi responderer på ham. Således kan Paulus sige at vi skal arbejde på vores frelse - så Kristus kan blive alt i alle.

I Jesus Kristus møder vi Gud - er der en Åbenbaring Gud og vores kreative samspilsvirkelighed med Gud gennem Helligånden (vores HUMØR GEJST) men der er også hvad endnu vigtigere nok er: hvem vi mennesker er i Gud - i Kristus - som Guds Børn med Guds Ånd.

Dette er religionshistorisk enestående unikt og må vi takke Paulus for (de Nye Skabninger vi er i Kristus) og vi må takke Nicolai Berdyaev og HansKrist for at det er blevet eksplicit forklaret i moderne tid hvad dette indebærer.

Her ser vi en anden der har forstået forholdet:

Citat:
Nelson Mandela:

Vor dybeste frygt er ikke
at vi er utilstrækkelige.
Vor dybeste frygt er
at vi er grænseløse kraftfulde.
Det er vort lys, ikke vort mørke
der skræmmer os mest.

Der er intet oplyst ved at gøre dig mindre
så andre mennesker omkring dig ikke vil føle sig usikre.
Vi er født til at manifestere det guddommelige i os.
Det er i os alle.

Vi spørger os selv:
”Er jeg virkelig strålende begavet,
vidunderlig, talentfuld og eventyrlig”?
Er det i virkeligheden ikke det du er?
Du er et guds barn!
At gøre dig mindre, tjener ikke verden!

Når vi lader vores eget lys skinne giver vi ubevidst
andre mennesker lov til det samme.
Når vi frigør os fra vores egen frygt
befrier vores tilstedeværelse automatisk andre.

Hvorfor er dette særkende ved kristendommen så svært at forstå for det moderne menneske???

Fordi det moderne menneske intet kendskab har til så stærk en Spiritualitet. Vi tænker, det kan ikke passe, fordi vi er blevet ateistiske men godt nok religiøse uden at have forstået hvad religion går ud på.

For det moderne ateistiske religiøse menneske er det utænkeligt at vi kan noget i kraft af Gud - Gud tænkes ikke med i det moderne menneskes religiøsitet - vi har kendte eksempler herpå både fra Bibelfundamentalisterne og fra de moderne mennesker der tror religion er uden Gud. New Age Buddhismen er mest kendt og så stoicismen og livsvisdom klogskab. Her er en form for humanisme (og også "natur'lisme") uden Gud eller hvor Gud bliver gjort til noget upersonligt som energi og væren uden personlig skabende dynamisk kraft. Dette skyldes vi moderne menneskers ide om naturvidenskab som mekanisk virkende dele uden en sjæl og person.

Seneste indlæg
Fri tro
af Hanskrist
28/02/2026 14:12
Ramadan
af somo
19/02/2026 14:52
Misforståelsen
af somo
14/02/2026 13:10
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Nyheder fra DR
Trumps udsending: Hospitalsskib er ikke ..
28/02/2026 18:03
Dansker dropper 'fucking' på Eurovision..
28/02/2026 17:06
Flere flyselskaber aflyser rejser til Me..
28/02/2026 11:38
Februar har budt på de højeste elprise..
28/02/2026 10:03
OL-deltager stopper på Danmarks curling..
28/02/2026 09:57
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Revolutionsgarden hævder at have dræbt..
28/02/2026 15:37
Trumps udsending varsler snarlig melding..
28/02/2026 15:35
Dansk grandprixvinder ændrer kraftudtry..
28/02/2026 15:00
Har Iran fejlvurderet Israel og USA?
Lisbet Foss: Det er småligt at tale om,..