|
0
registrerede
490
gæster og
73
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Fri tro
|
Tikka:
Man kan jo ikke tro på en gud og helligånden, hvis begreberne er erfaring.
TRO i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng:
er at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd.
Guds Åbenbaring og "Selvmeddelelser" og Inkarnation begyndende i Jesus derfor Kristus.
At i Jesus Kristus møder vi Gud er der en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og ikke mindst hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus).
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder samfund og senere kirkerne.
vi møder Gud i Jesus Kristus - som blandt andet den SØN'FADER JEG'DU dynamisk skabende kreativ samspilsvirkelighed gennem Helligånden hvor både Gud og mennesker kan gøre udspil og indspil - det Jung er så begejstret over og som hans Psykologi er grundlagt på.
I Jesus Kristus møder vi Gud - er der en Åbenbaring vores virkelighed med Gud og hvem vi er i Gud - i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - HelligÅnden. Ikke en Gud er der tale om da vores virkelighed med Gud er i en Søn'Fader eller Jeg'Du skabende kreativ kommunikerende samspilsvirkelighed gennem HelligÅnden hvor både Gud og mennesket (Fader og Søn) kan gøre indspil og udspil. Altså vores virkelighed med Gud i Jesus Kristus er en dynamisk trinitarisk skabende kreativ kommunikerende samspilsvirkelighed gennem HelligÅnden - som vi ser det i Bønnen.
-0-0-0-
Tikka:
Hvis jeg vil leve efter dét at elske gud og næsten som sig selv, må jeg først finde ud af, hvad dette betyder – bag ordene.
Jeg mener at vide, hvad det dækker, og jeg mener også, jeg kan efterleve det til de fleste tider.
Det er ikke Paulinsk Kristus TRO og SPIRITUALITET fordi du overhovedet ikke nævner et ord om hvem du er i Kristus, de nye skabninger vi er i Kristus.
Så det er blot kristendom som lov og etiske moralske forordninger for dig, men dette er jo en svag sfglans det paulinske kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - den vores Nye Skabelse i det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os.
Kristendom er takket være Paulus så meget mere end lov og påbud.
Alt det der sker med dig nævner du ikke med et ord.
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev
Så ikke så mærkeligt at du ikke bryder dig om Paulus - og ikke har fundet ind til hvem du er i Gud (i Kristus).
Du ved hvad religion er som lov og bud og underkastelse og det er det eneste du mener at have opdaget at du skal være rar eller from, leve op til hvad du skriver.
"leve efter dét at elske gud og næsten som sig selv"
Måske forkert i den her sammenhæng at sige du har fået Paulus forkert i halsen for du har endnu ikke fået øje på Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi er optaget i qua opstandelsen.
Tikka:
Så – mener ikke jeg har fået Paulus galt i halsen. Så skulle du jo også have fået mig galt i halsen, når jeg ikke siger det, der kildrer dine ører
Nej du har slet ikke evangeliet hos Paulus om det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus Jesus qua Inkarnationen (Guds fødsel i os der straks også bliver vores fødsel i Gud (de nye skabninger vi er i Kristus)) at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd.
Det er vores virkelighed med Gud i Kristus og hvem vi er i Gud i Kristus (det ovenfor med store bogstaver) - de nye skabninger vi er i Kristus - der er Gudstjenesten - det vi bekræfter og lovsynger og jubler over i Gudstjenesten, at vi har mødt Gud i Jesus Kristus og hvem vi er i Gud (i Kristus). Dette er liturgisk teofani og at forstå dette ændrer alt for et menneske til gudstjenesten - eneste måde at forstå hvad det er der foregår.
Jeg har svært ved at finde ud af om alt det negative du har skrevet om Paulus, om du stadig fastholder dette.
Jeg har aldrig hørt dig forholde dig til min beskrivelse af Paulus og den nyeste Paulus forskning. Jeg aner ikke om du læser det og ej heller om det gør indtryk på dig. Ihvertfald farer du bare bevidstløs frem og siger stort set det stik modsatte igen igen som om dette er din egentlige religiøsitet at sige det modsatte om Paulus som der er dækning for i Paulus Breve og i den nyeste Paulus forskning.
Om det skyldes at du skal være modsat HansKrist eller du virkelig finder Paulus så modbydelig og du slet ikke får øje på hvad han skriver.
Ihvertfald nævner du ikke det paulinske kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
-0-0-0-
Tikka:
Paulus var et menneske som jeg. Begge med en bevidsthed
Hvordan denne virker, handler om flere ting. Og ofte er der flere lag i forhold til ,,rejsen,, og dens retning, som kan være både en ydre og indre rejse – og begge samtidig – eller adskilt for nogen og smeltet sammen til en enhed for andre.
Du går som altid meget op i bevidstheden (Paulus var et menneske som jeg. Begge med en bevidsthed. Hvordan denne virker). Vi husker det fra vores drøftelser Hjernespind.
Bevidstheden betyder meget for dig som det gør for New Age Mindfulness Buddhismen.
For os kristne og da især for Paulus er det nu livet, livets overflod med hinanden (derfor sang og musik og jubel) og at vi lever dynamisk entreprenant skabende i verden.
Men som sagt er det bevidstheden der fascinerer dig så er det mere mindfulness buddhismen og New Age du skal konsultere, kristendommen er hvidglødende entusiasme og engagement og EKSTATISK SKABENDE BEGEJSTRING i livets malstrøm.
Mere en dans eller et arbejde (kald værk) - skabende entreprenant kreativ virkelyst - alt det som Kristus virker og udvirker i vores liv.
Bevidstheden er simpelthen for statisk stillestående til at den i den kristne SPIRITUALITET får hovedrollen for vores opmærksomhed.
At bevidstheden har så stor en betydning idag skyldes at det moderne menneske (åndelig sløvet af meningsløs industri arbejde) vil have fri - holde fri fra arbejdet for at komme op og nyde sig selv i bevidstheden - op i sindet og op i hovedet at være og der holde fri (ikke arbejde) for at nyde bevidstheden at være sig selv (synden). Det moderne menneske lever slet ikke som Paulus - Paulus er flere tusinde år mere moderne forud for sin tid end vi mennesker idag - så vi har meget at lære af manden der er langt langt forud i tid end os der ikke endnu har forstået ret meget - Paulus's indsigt i livet, at leve livet skabende entreprenant kreativ virkende i Kristus - kan vi drømme om at få del i efterhånden som vi iklæder os Kristus.
Kristendommen er modsat hertil at finde vores kald i Kristus - at arbejde og elske. Altså noget vi gør. Og bevidstheden og liv i hovedet og bevidstheden er ikke en høj prioritet da vi lever fra HJERTET - HELHJERTET - ud fra KRISTUS - de nye skabninger vi er i Kristus.
Tikka:
Jeg kommer som sådan ikke i kirken
Du er jo meldt ud af folkekirken eller har du meldt dig ind igen?
Jeg ved heller ikke om Kirken er noget for dig når nu du har de meninger du har om Paulus - så tror jeg det mere er i New Age og sådan noget som Jan ABC står for - de mener 1-1 det samme som du mener om Paulus - så her vil du blive spejlet og forstået - bekræftet.
|
|
|
|