annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 2727 gæster og 448 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Fri tro

Vi kender dig igen

Hvorfor forholder du dig ikke til hvad og jeg og den nyeste forskning om Paulus siger?? Gør det for ondt på dig da det er det modsatte af hvad du siger???

Ja er det for svært for dig?

Og hvorfor er det så svært for dig?

Er det Paulus du har et horn i siden på eller er det HansKrist eller er det den Bibelfundamentalistiske sekt du naivt har været indrullet i hvor du frivilligt skabte virkelig virkelighed gennem indbildning og hjernevask - og dybt frustreret forlod, hvorfor du har undervist alt og alle i at kristendom var hjernespind. Uden den tanke at det måske for dig og Bibelfundamentalisterne nok kunne have været hjernespind (tros'onani) men ikke for normalt begavede mennesker behøver være det.

Nå men det ville klæde dig på en debat at forholde dig debatterende dialogisk ihvertfald vise at du har læst og forstået hvad jeg har redegjort for gælder Paulus.

Det gør du sjældent.

-0-0-

Ved ikke lige om jeg orker at gennemgå alle de misforståelser og fordomme om Paulus du kommer med igen igen.

Har dog et spørgsmål til dig, gør det ikke indtryk på dig at Paulus forskningen siger nærmest det modsatte af hvad du skriver og påstår.

Hvad jeg skrev der gælder Paulus, gør det ikke indtryk på dig??

På mig har den videnskabelige forskning om alting (også Paulus) altid haft min bevågenhed, altid gjort et stort indtryk.

-0-0-0-

Igen ved jeg ikke om jeg orker at gå ind på dine misforståelser om Paulus.

Jeg vil sige, du skelner ikke mellem hvem Paulus taler til, om han taler til de skriftkloge jøder eller han taler til almindelige mennesker i menighederne.

En argumentation ovenfor de skriftkloge jøder og de meget moralske jødekristne er ikke hvad han underviser os hedningekristne i - var det en forudsætning for at blive omvendt til Kristendommen - til Gud i Kristus - havde der ingen kristendom været idag. Ingen kommer til TRO af en sådan snørklet abstrakt rationel debat - hvilket Paulus af alle ved 100% sikkert med sig selv - ellers kunne han ikke have skrevet sine Breve, fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 7 og 8 og ja Galaterbrevet - ja alle Brevene - da de er et stort vidnesbyrd om at TROEN ikke kommer af granskning Bogstaven - de hellige skrifter.

Jeg kunne stille et ledende spørgsmål, hvad er det der skal til som aldrig kan findes i Bogstaven de hellige skrifter???

Jeg tror du kender svaret - formår at svare mig.

Det er det du glemmer konstant og det er det Jehovas Vidner og alle andre Bibelfundamentalisterne kan leve uden - nemlig Guds Ånd - disse Bibelfundamentalister du selv tilhører, I kan ved hjælp af Bibelen og jeres egne læsefærdigheder transportere jer selv til TROEN - give jer selv et Gudsliv gennem jeres egen ånds forestillinger, derfor du kalder det hjernespind. I har misforstået alt omkring religion - og kristendom - helt basalt har I anet hvad TROEN dækker over. Også derfor det bliver til hjernespind som du også altid indrømmer det har været i dit tilfælde og i bedste fald en virkelig virkelighed skabt af indbildning men alligevel en virkelig virkelighed for den der gider gøre sig umage med daglig tros'onani. Dette har ikke en dyt at gøre med det kristne trosliv Guds'Liv og dets tilhørende SPIRITUALITET.

NEJ siger Paulus - dette går igen overalt hos Paulus at denne form for selvretfærdighed intet har at gøre med TROEN som er en Guds gave - det gives os af Guds Ånd. Både 1 Kor 2 og 2 Kor 3 (men et utal af steder står det sort på hvidt fra Paulus).

Alligevel tillader du dig at mene at Paulus ikke mener hvad han skriver.

-0-0-0-

Citat:
Jeg hører ikke, Kristian Leth tilbagekalder sin udtalelse om, at han har omtalt Paulus som fundamentalist, hvad jeg selv stadig mener, Paulus var, grundet hans brug af de jødiske skrifter og profetier som grundlag for, at forklare hedningene alt det med Jesus, men - da også noget som stadig var hans eget. Han var jo om nogen en farisæisk jøde!

Jeg refererede til min samtale med Kristian Leth hvor han benægtede at skulle have sagt at Paulus var fundamentalist.

Jeg hævdede at det vidste jeg besked med at der var blevet sagt, godt nok Lauge der siger det.

Så beklagede han dette og sagde det simpelthen ingen mening overhovedet giver at påstå Paulus var fundamentalist.

Og det lavede han så en hel udsendelse om.

Og det er netop den fundamentalisme (Kristian Leth gennemgår) du Tikka er opflasket med du ikke kan få ud af hovedet og projicerer over i Paulus og over i alle kristne, at TROEN består af Bibelkonkordantiske Læste Trosforestillinger (troen på Bogstaven) der giver TROEN - men NEJ og atter NEJ hamrer Paulus fast overalt i sine Breve - men blot fordi du har lært det sådan bliver du ved med at hævde dette.

Du nægter at læse 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Galaterbrevet og Rom 7 og 8 med flere andre Breve af Paulus.

Du hiver visse linjer ud af sammenhængen og vender alene ud fra få linjer hos Paulus manden på hovedet og får ham til at sige det modsatte af hvordan ellers resten af verden har forstået Paulus - de der har sat sig ind i tingene selvfølgelig.

Har du nogensinde siddet med Paulus og læst ham uden forudindtagede meninger??

Næppe - sådan kender du ham ikke.

Synd synes jeg - for han er en nydelse og han er fuldstændig anderledes end sit rygte.

Citat:
Paul Tillich:

The Bible does not contain words of God (Kristi Ord) (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".

Også HansKrist's skriverier kan for en og anden gå hen og blive Kristi Ord eller Guds Ord.

Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.

But it is not the only medium (HansKrist kunne også blive medium), nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.

-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-

Citat:
Tikka:

Han var optaget af den lille gruppe udvalgte, der skulle leve rent for at være klar til at være sammen med Kristus, så de kunne medvirke til den nye verden, selv om jeg tror, de nok mest var obs på dét, at de ikke skulle dø.

Det er jo lodret løgn hvad du skriver ovenfor

Alt er tilladt men ikke alt er lige gavnligt og Kærligheden gælder altid og den sætter grænser for at alt er tilladt - nemlig gør Kærligheden ikke næsten ondt.

Kristne måtte spise som deres tro var til - ingen kostforskrifter.

Opfordring til sang og musik og at være i et sympatisk ligeværdigt forhold til "ikke kristne". At omgås ikke kristne på en hel naturlig måde også fordi disse jo ifølge Paulus på naturlig måde kunne være mere kristne end vi såkaldte kristne.

En lille gruppe udvalgte, nej Paulus var vendt mod hele verden og var ikke bange for at prædike overalt hvor han kom frem.

Målet var at Kristus blev alt i alle.

Stiller Paulus krav til menigheden? Ja fx at de ikke skal æde hinanden og føre retssager imod hinanden men have det samme sind som Kristus og dermed lære at omgås hinanden i Kærlighed. Og Kærlighed er ikke begrænsninger men en øget større frugtbar udfoldelse og ny adfærd - men på et højere niveau.

Paulus opgiver hurtigt ideen om at Kristus kom igen og derfor udviklede han sin Kristus Mystik som går igen hos hans elev Johannes - Kristus er her allerede - vi lever i Kristus og han virker mægtig i hver og en af os. Så ideen om Kristi fysiske genkomst bliver opgivet til fordel for at når Kristus er blevet alt i alle - så er vi fremme ved det folk forstår ved Kristi genkomst.

Hos Paulus går man ikke og venter på at Kristus kommer igen - man iklæder sig Kristus og hjælper andre med at blive iklædt Kristus.

I Kristus Mystikken som Johannes også opererer med er Kristus her allerede og kan ikke pludselig opstå ude foran øjnene på os - dette er en opgivet jødisk tankegang hos Paulus.

Citat:
Tikka:

Han gør beretningen om Adam og Eva til et syndefald. Indfører troen - og dét, at de ikke skal omskæres, ved at fortælle om Abraham, og giver dem derved udsigt til, de som en udvalgt gruppe, kunne få deres syndere forladt og opnå et evigt himmelsk efterliv ved at tro på Kristi offerdød.

ÅH SUK AK og VE - ikke alt det Johovas Vidner snak.

Paulus indfører ikke TROEN - for Paulus er TROEN

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

TROEN (da Paulus kommer til TROEN) er Paulus Damaskus Chok Guds Ånds Åbenbarings Erfaring.

Paulus indfører ikke TROEN - det er Guds Nådesværk med os i Tidens Fylde - Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Paulus's evangelium om denne ovenfor nævnte historiske KAIROS Begivenhed kalder han også for Guds Hemmelighed Kristus der er blevet os Åbenbaret i og med og ved mennesket Jesus.

Beregningen om syndefaldet er ikke Paulus's eksisterer før og uafhængig Paulus.

Paulus har en original og genial opfattelse af synden som netop ikke er som vi tror. Synden (at vi har adskilt os fra Gud) er et resultat af at vi har gnasket forspist os af de forkerte moralske æbler og glemt Livets Træ midt i Haven og at være sammen med Gud der står på LIVETS SIDE. LIVETS ÅND i KRISTUS. Rom 7 og 8. Ufatteligt vigtigt.

Og vi skal stadigvæk ikke tro.

TROEN er en Guds Gave.

Du (lille dig) kan ikke tro dig til tingene - hvor mange gange skal jeg gentage dette.

Som Jehovas Vidner er du en Saulus og der er du stadig

Det uheldige for dig er at du ikke har haft din Damaskus Chok Erfaring - TROS erfaring: Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Du har ikke erfaret som Paulus og alle vi andre kristne - det Guds NådesKraftVærk du er i Kristus - qua Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige livgivende gerninger med dig - du er ÅNDløs GUDløs - hvilket jo også stemmer med hvad du så ofte har moret dig over sammen med Arne.

-0-0-0-

Tikka har modtaget en guldmedalje for at vende Paulus på hovedet. Det er fuldstændig fantastisk hvad en Jehovas Vidner Bibelfundamentalist kan få ud af Paulus.

Ihvertfald det stik modsatte det alle andre kristne har erfaret de sidste 2000 år.

Du har kun din egen ånd og med den kan du læse dig til troen. VRØVL dermed mister du det helt centrale hos Paulus og adgangen til at forstå ham - du mangler simpelthen GUDS SKABENDE NYSKABENDE ÅND i dit liv.

Da jeg afbrød samtalen med Jehovas Vidner fordi jeg sagde til dem at de kunne undvære Gud og Guds Ånd i deres liv og det kunne jeg ikke - derfor må vi stoppe de her samtaler det giver ingen mening at snakke med mennesker der kan læse sig til Gud og Guds Ånd.

Jeg kender kun Jehovas Vidner der begraver sig selv i sindet og bevidstheden fyldt med Bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger - dette er sindssygt.

Så nu forstår jeg hvad du skrev igår at det går dig på at svare - at du er helt væk når du skal gøre dette - altså svare her på Trosfrihed - og ja det er Hjernespind du er fuldstændig væk i - Bibelsk Hjernespind.

Og til trods hvad Paulus skriver så påstår du at Paulus tror noget han har læst.

Men nej - Paulus forholdt sig til noget der var sket i verden omkring et menneske der hedder Jesus og Paulus opdager at her handler Gud.

Det er netop ikke noget Paulus har fundet i Skrifterne.

Men efter Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - forsøger han for at kunne imødegå de skriftkloge jøder og jødekristne ved at kontekste Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ved mennesket Jesus til hvad der står i de hellige profetier og Messias forventningerne.

Udgangspunktet er den historiske KAIROS Begivenhed Guds Kærlighed Kristus - udgangspunktet er virkeligheden hvad der er sket og sker med folk. Fx hvad der skete med ham selv på vej til Damaskus.

Udgangspunktet er altså Gud der handler ind i tiden historien med os mennesker og ikke hvad der står i de Hellige Skrifter.
Seneste indlæg
Fri tro
af Hanskrist
17/02/2026 16:26
Misforståelsen
af somo
14/02/2026 13:10
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Tanker fra en samtale
af Hanskrist
27/01/2026 19:20
Nyheder fra DR
Iran melder om enighed med USA om princi..
17/02/2026 15:56
Venstre vil skære i udviklingsbistanden..
17/02/2026 14:58
Mand, der stjal en jernbaneklokke, skal ..
17/02/2026 14:31
Kulde og sne giver bisoner mere i fodert..
17/02/2026 13:56
Svensk efterretningstjeneste ser risiko ..
17/02/2026 13:31
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongen skal besøge Grønlands største ..
17/02/2026 14:41
Cyklisternes forperson fortryder udtalel..
17/02/2026 14:35
Nigel Farage vinder principiel sejr over..
17/02/2026 14:00
Novo Nordisk får godkendt højere dosis..
17/02/2026 13:59
Ordene har optaget ham siden barndommen...
17/02/2026 13:30