annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 2727 gæster og 448 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Fri tro

Jeg hører ikke, Kristian Leth tilbagekalder sin udtalelse om, at han har omtalt Paulus som fundamentalist, hvad jeg selv stadig mener, Paulus var, grundet hans brug af de jødiske skrifter og profetier som grundlag for, at forklare hedningene alt det med Jesus, men - da også noget som stadig var hans eget. Han var jo om nogen en farisæisk jøde!

Han var optaget af den lille gruppe udvalgte, der skulle leve rent for at være klar til at være sammen med Kristus, så de kunne medvirke til den nye verden, selv om jeg tror, de nok mest var obs på dét, at de ikke skulle dø.

Han gør beretningen om Adam og Eva til et syndefald. Indfører troen - og dét, at de ikke skal omskæres, ved at fortælle om Abraham, og giver dem derved udsigt til, de som en udvalgt gruppe, kunne få deres syndere forladt og opnå et evigt himmelsk efterliv ved at tro på Kristi offerdød.

Når det er sagt, kalder Kristian Leth også Paulus sammen med Luther for fanatiker.

3.40 -4.52 og 5.17 min. inde ang. fanatiker

Og fanatiker var Paulus også bestemt i mine øjne, da han som Saul gjorde sit til af udslette de, der afveg fra dét han som farisæer anså som sand jødedom.

Ang trostvang er det klart Paulus ikke som jødekristen med vold og magt ville omvende folk, men dem som han havde fået til at følge sig, var han gennem brevene streng overfor og brugte både skriften - GT - og Helligånden som autoritet for dét han prædikede. Tilmed var tiden knap. Kristus kom tilbage lige om lidt, og hans evangelie var dét sande, da han havde direkte kontakt med den opstandne Kristus!

Citat:
Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium. Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/1

Citat:
Jeg formaner jer, brødre, til at holde øje med dem, der i modstrid med den lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre til fald. Hold jer fra dem! Den slags mennesker tjener ikke vor Herre Kristus, men deres egen bug, og med søde og indsmigrende ord forleder de troskyldige mennesker. Men jeres lydighed er kommet alle for øre, så jer glæder jeg mig over. Jeg vil ønske, at I må have visdom til at gøre det gode og være for uskyldige til at gøre det onde. Men fredens Gud vil snart lægge Satan knust under jeres fødder. Vor Herre Jesu nåde være med jer!

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/16

.
Seneste indlæg
Fri tro
af Hanskrist
17/02/2026 16:26
Misforståelsen
af somo
14/02/2026 13:10
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Tanker fra en samtale
af Hanskrist
27/01/2026 19:20
Nyheder fra DR
Iran melder om enighed med USA om princi..
17/02/2026 15:56
Venstre vil skære i udviklingsbistanden..
17/02/2026 14:58
Mand, der stjal en jernbaneklokke, skal ..
17/02/2026 14:31
Kulde og sne giver bisoner mere i fodert..
17/02/2026 13:56
Svensk efterretningstjeneste ser risiko ..
17/02/2026 13:31
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongen skal besøge Grønlands største ..
17/02/2026 14:41
Cyklisternes forperson fortryder udtalel..
17/02/2026 14:35
Nigel Farage vinder principiel sejr over..
17/02/2026 14:00
Novo Nordisk får godkendt højere dosis..
17/02/2026 13:59
Ordene har optaget ham siden barndommen...
17/02/2026 13:30