annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 2020 gæster og 248 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Fri tro

Hey Tikka

Citat:
Ved godt jeg ikke har ordet i min magt.

Mine svar til dig tager mega lang tid at formulere.

Jeg gør mit bedste, imens alt andet er på pause.

Om nogen har du ordet i din magt.

Ikke så svært at forstå dine svar tager lang tid for de er så gennemarbejdede og grundige, at jeg hele tiden tænker hvem pokker er du, ja der er ikke mange af din slags. Så godt vi har disse dine kvalifikationer og kvaliteter her på Trosfrihed.

"Jeg gør mit bedste, imens alt andet er på pause."

Den din evne til fordybelse og opslugthed af stoffet (selvforglemmelse) kan du kun være taknemmelig for at være i besiddelse af. Og det forklarer lidt min gåde om hvem du er og hvorfor du er så klog og tænkende dybt om tingene, blot er jeg ikke enig med dig i de dine konklusioner du når frem til. Og ja du må undskylde at jeg kom til at læse dig forkert.

Nøjagtig igår på vej ud på mine 15 km løb (12 km dagen før) i svært frossen knoldet ujævnt sneføre med vrid for hvert skridt - kom jeg til at tænke på at jeg havde været væk i en selvforglemmelsens opslugthed af stoffet - endda nogle timer - og at det var disse huller af total selvfordybelse hvor jeg glemmer tiden der gjorde at jeg restituerede så hurtigt - så hurtigt fik friske ben fra den ene strabadserende løbetur til den næste dagen efter.

"Derfor jeg også skriver slut – det udmatter mig"

Ok, det er derfor, jeg troede det var aggressiv utålmodig temperament.

Jamen jeg øver mig også i disciplinen at sige stop/slut for også at få tid til andre ting.

-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-

Citat:
På anden side, ser jeg selv Paulus som fundamentalist. Ekstrem. Både som jøde og siden som Kristen.

Har tænkt hvorfor han, var parat til at forfølge, straffe og ihjelslå anderledes troende, og siden blev deres leder, i de menigheder han selv oprettede hvor han definerede troen – og korreksede deres levevis.

Mit udgangspunkt er den torn han talte om, som han gerne ville befries fra.

Jeg tolker det som fortidens syndere. Altså - hans bevidsthed plagede ham.

Når han dedikerer sig så stærkt, var han også fuldt optaget, og fokus var rettet på her og nu - og på målet.

Derved kunne han leve med det som plagede ham – antager jeg.

Det er jo et kendt trick. Man flytter fokus, hvis bevidstheden holder fast i bestemte billeder man gerne vil være foruden.

Desforuden må det há været svært at være jødisk ekstremist i en græsk kultur han blev draget af, men nok derfor han blev kristen - og hans redning - som jo er et mix af jødedom og græsk tankegang.

SÅ HAR VI BALLADEN - du har virkelig BUDT HansKrist op til DANS - en slags KRIGS DANS omkring opfattelsen af Paulus.

Her tror jeg ikke jeg vil komme nærmere ind på min argumentation for at jeg mener du tager fuldstændig fejl.

Kristian Leth har beklaget hvis de i udsendelsen har sagt at Paulus var fundamentalist - ja han benægter det umiddelbart og siger at det kan han slet ikke forestille sig han har sagt da det overhovedet ingen mening giver hvilket han iøvrigt dedikerede et helt program til.

Jeg fortalte ham at jeg havde vidne på at han havde sagt det, fordi vedkommende (Tikka) stak mig det i næsen, i fjæset.

Dit syn på Paulus ovenfor er selvfølgelig et udtryk for vores to helt forskellige forståelser og opfattelser af Paulus.

Han er en kontroversiel skikkelse - både dengang og idag. Han skiller vandene dog går den nyeste Paulus forskning mere og mere imod din beskrivelse.

Han kommer med i kanon for demokratiets opståen og han ses mere og mere som TOLERANT ja Kærlighedens og FRIHEDENS (ÅNDENS Apostel pr se) og for alt i verden Tænkningens Skytshelgen - han har bandlyst til evig tid blind tro.

Jeg har noget, en synopsis mellem hvad du har skrevet og hvad jeg har skrevet om Paulus som ham der kommer til for al fremtid at definere kristendommen - hvad kristendom er - Guds'Tro som altid Kristus'Tro - her er vi vist enige ihvertfald om at Paulus sætter et for al fremtid definerede og grundlæggende teologisk Blueprint og fundament for kristendommen.

Selv om de "forbandede" 4 Evangelierne og de mange andre der ikke kom med (1)* i Bibelen hele tiden har udsat Paulus for en voldsom kritik.

Denne synopsis vil jeg lave et indlæg om når jeg får tid dertil.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Tusind tak for din indsats Tikka og husk nu at klappe dig selv for en kæmpe jætte indsats for os alle. Du er virkelig en helt usædvanlig dygtig debattør.

(1)*:

Citat:
Nag Hammadi-fundet i december 1945 ved byen Nag Hammadi i Øvre Egypten er en af det 20. århundredes vigtigste opdagelser af oldtidsskrifter. En egyptisk bonde fandt 13 læderindbundne papyrus-codices (bøger) gemt i en lerkrukke, indeholdende 52 koptiske oversættelser af primært gnostiske skrifter fra det 2.-4. århundrede.

Disse gnostiske Evangelierne (Thomas Evangeliet er blot en af dem) og skrifter der altså ikke kom med i Bibelen er for langt de flestes vedkommende vilde med Paulus - har Apostle Paulus som deres Super Star Apostel.

Så hvis Nah Hammadi skal være med til at afgøre spørgsmålet om det er:

1):

Jesus og Paulus

2):

Jesus eller Paulus

Så peger disse skrifter på 1) - Jesus og Paulus er i harmoni og den fineste overensstemmelse med hinanden.
Seneste indlæg
Fri tro
af Tikka
15/02/2026 15:12
Misforståelsen
af somo
14/02/2026 13:10
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Tanker fra en samtale
af Hanskrist
27/01/2026 19:20
Nyheder fra DR
USA har stoppet endnu et olietankskib i ..
15/02/2026 15:37
Tidligere politiformand stiller op for V..
15/02/2026 14:55
Tegnsprog skal være modersmålsundervis..
15/02/2026 13:57
Ukraine har angrebet russisk olietermina..
15/02/2026 13:28
69-årig plejehjemsbeboer varetægtsfæn..
15/02/2026 13:15
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
I Kina kaster pressede unge sig over alt..
15/02/2026 13:45
To ud af tre forældre støtter deres vo..
15/02/2026 13:39
Fyns Politi forlænger visitationszone u..
15/02/2026 13:24
USA bakker op om Navalnyj-anklager mod R..
15/02/2026 13:22
Tidligere politiformand stiller op til F..
15/02/2026 11:48