|
1
registreret
(1 usynlig),
2020
gæster og
248
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Fri tro
|
Kort og uden ønske om gensvar.
Det er lidt ærgerligt for mig, du ikke forstår, det jeg skriver, og i den sammenhæng trækker fundamentalistkortet.
Ved godt jeg ikke har ordet i min magt.
Mine svar til dig tager mega lang tid at formulere. Jeg gør mit bedste, imens alt andet er på pause.
Derfor jeg også skriver slut – det udmatter mig
På den anden side, ser jeg selv Paulus som fundamentalist. Ekstrem. Både som jøde og siden som Kristen.
Har tænkt hvorfor han, var parat til at forfølge, straffe og ihjelslå anderledes troende, og siden blev deres leder, i de menigheder han selv oprettede hvor han definerede troen – og korreksede deres levevis.
Mit udgangspunkt er den torn han talte om, som han gerne ville befries fra.
Jeg tolker det som fortidens syndere. Altså - hans bevidsthed plagede ham.
Når han dedikerer sig så stærkt, var han også fuldt optaget, og fokus var rettet på her og nu - og på målet.
Derved kunne han leve med det som plagede ham – antager jeg.
Det er jo et kendt trick. Man flytter fokus, hvis bevidstheden holder fast i bestemte billeder man gerne vil være foruden.
Desforuden må det há været svært at være jødisk ekstremist i en græsk kultur han blev draget af, men nok derfor han blev kristen - og hans redning - som jo er et mix af jødedom og græsk tankegang.
Skrevet af mig selv – blot et lille pip du ikke skal besvare. Jeg kender jo din holdning til det jeg skriver.
God dag til dig
.
|
|
|
|