annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 1227 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Fri tro

Tusind tak Tikka

Fremragende

Opfordring til at stoppe læsningen her - resten er jeg skriver er ligegyldigt.

Jeg tænkte hvorfor pokker føler jeg mig nødsaget til at skrive det mit forrige lange indlæg

Jeg er glad for at jeg gjorde det

Ihvertfald er det dit indlæg Tikka jeg her svarer på, efter min opfattelse fremragende - det flugter noget jeg godt ville skrive under på.

Det med opstandelsen er korrekt fordi TROEN ellers ville være bundet til historisk tid og sted og kun være til for alle vidner omkring Jesus Kristus, og vi moderne mennesker være skilt fra Begivenheden "Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus" med en afstand på 2000 år.

Man kan også sige at hvis der ingen opstandelse var tale om så var det kun Jesus Kristus Gud havde udvirket sin underfulde gerning med, Nye Skabelse med, Givet Evigt Liv - men det er hele verden - kosmos inklusivt alle vi mennesker Gud i Jesus Kristus får fat i.

Ihvertfald hos Paulus hører man ikke om en opstandelse der kun gælder eksklusivt Jesus, for hos Paulus er det os der er opstået med Jesus igennem vores iklædning Kristus. Paulus kæder uløseligt opstandelsen sammen med os. Jesu liv var jo netop at bryde dødens magt syndens forbandelse.

Jeg gør det ikke altid, men burde om Begivenheden Guds Kærlighed Kristus nok altid formulere mig som her

TRO's og "Opstandelses Begivenheden" Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne - at denne Nåde - det Guds Nådes KraftVærk vi mennesker er i Kristus (gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) de Nye Skabninger vi er i Kristus - denne virkelighed - KRISTUS VIRKELIGHEDEN er den samme for alle mennesker til alle tider og alle steder (overalt) - selv om der er gået 2000 år siden og vi er helt oppe nordpå i Vikinger Land Skandinavien så gør Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus sig lige så levende gældende hos hver af os der kommer til TROEN selv om vi altså er langt fra denne HISTORISKE KAIROS BEGIVENHEDS EPICENTER - de 2000 års afstand og afstanden til Mellemøsten gør netop ikke noget når Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus er en OPSTANDELSES BEGIVENHED.

Gud begyndte sit værk med os i Jesus Kristus og herfra det udgår og har sin begyndelse dette Guds NådesVærk der ikke har tabt i kraft og virkelighed.

Min påstand er også at Begivenheden Guds Kærlighed Kristus kan manifestere sig udenom at vi hører evangeliet derom (den glade nyhed derom) hvor Gud gør disse evangelie ord til Kristi Ord (Guds Ord der virker skabende) - men oftest er dog ORDENE (vi hører der fører til TROEN) og Guds Ånd der gør disse ord til Kristi Ord eller Guds Ord der virker skabende bundet sammen.

Men som sagt er min påstand at Guds Veje med vi mennesker er mangfoldige - Gud har andre muligheder for at udvirke det Guds NådesVærk vi er i Kristus - der begyndte i og med og ved Jesus Kristus - det behøver ikke være igennem ord der høres (evangeliet især Bibelen Nye Testamente og menneskers KRISTUS VIDNESBYRD om deres omvendelse) da Guds Veje til vi menneskerhjerter er uransagelige selv om det er Kongevejen.

2 Kor 3 er vel et eksempel på en alternativ vej lige så virksom som Kongevejen den klassiske.

Citat:
I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

"I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste"

Vores tjeneste begyndte med Apostlene og Jesus Disciple men disse tjenester fortsætter idag hos alle kristne mennesker der påvirker os ved deres eksempel hvor vi kan se deres TRO - deres Guds'Liv i Kristus - altså ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

At stå overfor et levende menneske der i sin væren, måde at være til på - i sit væsens udtrykte billede og karisma og åndedræt ordløst vidner om sit liv med Gud i Kristus - dette kan udvirke at vi kommer til TRO - Kristus vinder skikkelse i os.

Spejlneuroner ved man kan udvirke at vi intuitivt erfarer hvad der går for sig i andre mennesker uden at de verbalt sprogligt forklarer os hvad der foregår i dem.

Eksemplets Magt er der jo også beretninger om i Nye Testamente udvirker (gennem Helligånden selvfølgelig) at mange kommer til TROEN - der er en vidunderlig VIRKELIGHED.

At se Kristus i et andet menneske er måske egentlig det stærkeste, den stærkeste katalysator (provokation), til at udvirke TROEN i vi mennesker.

Nå jeg snakker - burde ikke have sagt noget andet end det første

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Fri tro
af Hanskrist
14/02/2026 05:25
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Misforståelsen
af somo
06/02/2026 06:51
Tanker fra en samtale
af Hanskrist
27/01/2026 19:20
Nyheder fra DR
USA vil bruge milliarder på nye detenti..
14/02/2026 05:13
Demokrater blokerer for bevilling til IC..
13/02/2026 22:10
Fransk politi skyder mand efter knivtrus..
13/02/2026 20:06
Blomsterhandler står tidligt op for at ..
13/02/2026 20:05
DSB forlænger periode med færre tog i ..
13/02/2026 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Bookmakernes næststørste grandprixfavo..
14/02/2026 05:00
Mand er afgået ved døden efter lejligh..
14/02/2026 04:57
Fængsler vil gennemgå klager og samle ..
14/02/2026 04:30
Leder i Bangladesh lykønsker formodet a..
14/02/2026 04:29
DR har plukket årets grandprixdeltagere..
14/02/2026 04:00