1
registreret
(1 usynlig),
369
gæster og
125
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Godmorgen og god dag
|
Hej Tikka
Apropos at du i sin tid ikke forstod at jeg fandt Johannes Evangeliet og 1 Johannes lignede så meget Paulus - at jeg fandt at Forfatteren til Johannes Evangeliet og Brevene var Paulus fan og elev - fordi hos Johannes finder vi den samme Kristologi og Teologi (eller Kristologiske Teologi) som findes i Paulus's Breve. Læs lige her at jeg ikke er den eneste der har fundet disse ligheder:
Since the earliest days of the church, scriptural interpreters have noticed similarities between the writings of Paul and John. These similarities have become a topic of intense debate among biblical scholars.
In Paul and John in Harmony, world-renowned New Testament scholar Michael Gorman looks in depth at significant parallels between the Gospel of John and 1 John and the Pauline letters. Exploring texts such as Philippians 2, John 13, and John 15 and themes such as participating in Christ and the Father's double sending of the Son and the Spirit, Gorman argues that the similarities in these writings express some of the most important aspects of New Testament theology and spirituality
Lige siden kirkens tidligste dage har skriftfortolkere bemærket ligheder mellem Paulus' og Johannes' skrifter. Disse ligheder er blevet et emne for intens debat blandt bibelforskere.
I Paulus og Johannes i harmoni ser den verdenskendte nytestamentlige forsker Michael Gorman i dybden på betydelige paralleller mellem Johannesevangeliet og 1 Johannesevangeliet og Paulus' brev. Ved at udforske tekster som Filipperbrevet 2, Johannesbrevet 13 og Johannesbrevet 15 og temaer som deltagelse i Kristus og Faderens dobbelte sending af Sønnen og Ånden argumenterer Gorman for, at lighederne i disse skrifter udtrykker nogle af de vigtigste aspekter af nytestamentlig teologi og spiritualitet.
🌳🏌️🌳
Jeg har altid forstået de Paulinske meningheder (kristne fællesskaber menigheder og samfund - kirkerne) som en fredelig politisk græsrodsbevægelse med fokus på håndværk og dygtighed og selvforsørgelse hos de ressourcestærke og hjælp til de trængende (ældre og fattige og syge) altså drevet af entreprenante virkelystne ressourcestærke mennesker.
Og i det lys kan vi også forstå Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os (den selvaktualisering Helligånden står for hos Paulus) - ja Helligånden gør os raske kompetente og dygtige til hverdagens praktiske gøremål hos Paulus. Der er intet verdensfjernt i den paulinske i Kristus SPIRITUALITET.
Anders Klostergaard skriver:
Når jeg hævder, at Pau- lus’ breve repræsenterer en samfundsmæssig, politisk utopi, ligger det i forlængelse af nyere Paulus-forskning. Ja, Paulus og med ham den tidlige Kristus-bevægelse var politisk. Derfor blev den forfulgt. Forståelsen af Paulus som politisk utopist finder man også hos en række nutidige filosoffer. Og det modsvarer den åndshistoriske kontekst, som flertallet af forskere i dag mener, Paulus’ tekster blev til i.
Altså at kontekste Paulus til jødedommens åndshistorie giver en vis mening men ingen fyldestgørende forståelse Paulus som ellers flertallet mener (fordi jøderne er forskellige og Paulus er meget mere end jøde - han er verdensmand). Paulus lever optaget engageret i nutidens aktuelle politiske og multikulturelle religiøse spørgsmål. Og i det lys kan vi bedre forstå hans apokalyptiske eskatologiske i Kristus SPIRITUALITET.
|
|
|
|