annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 369 gæster og 125 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Godmorgen og god dag

Hej Tikka

Apropos at du i sin tid ikke forstod at jeg fandt Johannes Evangeliet og 1 Johannes lignede så meget Paulus - at jeg fandt at Forfatteren til Johannes Evangeliet og Brevene var Paulus fan og elev - fordi hos Johannes finder vi den samme Kristologi og Teologi (eller Kristologiske Teologi) som findes i Paulus's Breve. Læs lige her at jeg ikke er den eneste der har fundet disse ligheder:

Citat:
Since the earliest days of the church, scriptural interpreters have noticed similarities between the writings of Paul and John. These similarities have become a topic of intense debate among biblical scholars.

In Paul and John in Harmony, world-renowned New Testament scholar Michael Gorman looks in depth at significant parallels between the Gospel of John and 1 John and the Pauline letters. Exploring texts such as Philippians 2, John 13, and John 15 and themes such as participating in Christ and the Father's double sending of the Son and the Spirit, Gorman argues that the similarities in these writings express some of the most important aspects of New Testament theology and spirituality

Lige siden kirkens tidligste dage har skriftfortolkere bemærket ligheder mellem Paulus' og Johannes' skrifter. Disse ligheder er blevet et emne for intens debat blandt bibelforskere.

I Paulus og Johannes i harmoni ser den verdenskendte nytestamentlige forsker Michael Gorman i dybden på betydelige paralleller mellem Johannesevangeliet og 1 Johannesevangeliet og Paulus' brev. Ved at udforske tekster som Filipperbrevet 2, Johannesbrevet 13 og Johannesbrevet 15 og temaer som deltagelse i Kristus og Faderens dobbelte sending af Sønnen og Ånden argumenterer Gorman for, at lighederne i disse skrifter udtrykker nogle af de vigtigste aspekter af nytestamentlig teologi og spiritualitet.

🌳🏌️🌳

Jeg har altid forstået de Paulinske meningheder (kristne fællesskaber menigheder og samfund - kirkerne) som en fredelig politisk græsrodsbevægelse med fokus på håndværk og dygtighed og selvforsørgelse hos de ressourcestærke og hjælp til de trængende (ældre og fattige og syge) altså drevet af entreprenante virkelystne ressourcestærke mennesker.

Og i det lys kan vi også forstå Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os (den selvaktualisering Helligånden står for hos Paulus) - ja Helligånden gør os raske kompetente og dygtige til hverdagens praktiske gøremål hos Paulus. Der er intet verdensfjernt i den paulinske i Kristus SPIRITUALITET.

Citat:
Anders Klostergaard skriver:

Når jeg hævder, at Pau-
lus’ breve repræsenterer en
samfundsmæssig, politisk
utopi, ligger det i forlængelse
af nyere Paulus-forskning.
Ja, Paulus og med ham den
tidlige Kristus-bevægelse var
politisk. Derfor blev den forfulgt. Forståelsen af Paulus
som politisk utopist finder
man også hos en række nutidige filosoffer. Og det modsvarer den åndshistoriske
kontekst, som flertallet af forskere i dag mener, Paulus’
tekster blev til i.

Altså at kontekste Paulus til jødedommens åndshistorie giver en vis mening men ingen fyldestgørende forståelse Paulus som ellers flertallet mener (fordi jøderne er forskellige og Paulus er meget mere end jøde - han er verdensmand). Paulus lever optaget engageret i nutidens aktuelle politiske og multikulturelle religiøse spørgsmål. Og i det lys kan vi bedre forstå hans apokalyptiske eskatologiske i Kristus SPIRITUALITET.
Seneste indlæg
Godmorgen og god dag
af Hanskrist
05/10/2025 12:26
Misforståelsen
af somo
04/10/2025 08:38
Egen tro - og andres
af Hanskrist
01/10/2025 20:33
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Nyheder fra DR
Snestorm fanger næsten 1.000 på Mount ..
05/10/2025 14:34
Cigaretsmugling med luftballoner lukkede..
05/10/2025 13:57
Forskere genopliver gammel opskrift: Så..
05/10/2025 13:30
Vingegaard går død - Skjelmose tilbage..
05/10/2025 11:45
Fem dræbt i stort russisk angreb mod ni..
05/10/2025 10:19
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Forfatter: Jeg anede ikke, hvad jeg skul..
05/10/2025 12:00
Landgangsbro rev sig løs og indstillede..
05/10/2025 11:25
Det bliver et hektisk år i dansk politi..
05/10/2025 11:00
Droner skaber frygt og trods i den ukrai..
05/10/2025 11:00
Forskere genopliver gammel opskrift og l..
05/10/2025 10:27