annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 99 gæster og 206 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Godmorgen og god dag

Godmorgen og God dag herfra Tikka

Jeg opfattede dit indlæg som et Opbyggelses litterært indlæg.

Som disse Andagts Dagbøger, 365 Opbyggelige tanker til hver dag i året - der sælges så mange af op til jul. Ofte New Age inspireret.

Efterfølgende er et skriveri fra min egen ånd og hånd der virkede så stærkt opbyggeligt og livsbekræftende på mig da jeg tilfældigvis faldt over det nu her:

Citat:
Vi har haft et år der var "hjerne -året", nu vil jeg her 2017 op til overfladen og gøre 2017 til året for "person og ansigt".

Lad os få sat ansigt og person på hjernen.

Ja lad os vække hjernen med ansigt og smil og ømhed i forbindelse kommunikation.

Kære menneske, kom nu op til overfladen, op i person og ansigt, op i billedligheden igen, skønheden som værende hvor sandheden åbenbares.

skal vi lege med ansigter, vore ansigter, ja dette er meget hvad kærlighed går ud på
en hjerternes fest og leg med ansigter, en hjertelig leg med vore mange ansigter, alle de mange sider af vores personlighed der i tryghed mellem to mennesker får lov til at blive afprøvet, prøvet af
derfor kan en forelskelse ikke ret godt skjules for omgivelserne.

Lad os sætte fokus på ansigtet og participation, altså kristendommens spiritualitet, frem for sindet, det ensomme forladte sind som i mindfulness og buddhismen.
Christfulness er intentional affektfulness.

Til forskel fra affektløse og udtryksløse mindfulness er christfulness udtryksfuldt emotionalitet og affektfulness i ansigtet der er fyldt med de spontane suveræne livsytringer og ja henvendelse, intention og kommunikation, gennem talens åbenhjertighed.

Gud i den kristne tro må forblive person - ikke en upersonlig kraft eller energi eller ide - da det handler om en relation (gerne livslang), et jeg og et du et jeg-du forhold (Søn Fader (barn forældre) forhold). Jo længere en sådan relation har varet, jo mere indser vi, hvor lidt vi egentlig ved om den Anden/Gud, dette er kærligheden der bliver dybere.

uden ansigt og person kan mennesket aldrig siges at have del i Gud eller i det Guds Billede, Motiv og den Objektivitet, Kristus, vi er skabte til og i.

Kristi'lighed eller Christfulness er det Guds Billede og den Skønhed, den person, den vores personhed der selvudgivende vender imod næsten, og det ansigt vi har fra først af, fra før vores de spontane suveræne livsytringer blev stækket og svækket.
Christfulness forklarer og herliggør human face.

Det er Helligåndens udtryk og udseende og smukke fremsyn og rettethed. Ånden i og over vores hjerte understøttede ansigt der kommer til udtryk i et fremsynet tiltalende kommunikerende udseende.

Dersom vi ikke bærer Gud og Guds Kærlighed Kristus i hjertet lukker det menneskelige ansigt i, det mister sit affektfulness, de spontane suveræne livsytringer, det mister sit liv og emotionalitet, altså personheden der befinder sig i skønheden, det smukke, går tabt.

Hvor har jeg det med ansigtet fra - det med ansigtet og kommunikation og smil og glæde/leg fra?

1):

Det har jeg fra Neurobiologien - The Polyvagale Theory om vores Autonome Nervesystem. Hvor vores evolutionsbiologiske nyeste parasympatiske nervesystem er vores sociale nervesystem - et Brain Face Heart - Smart Vagus nervesystem.

2):

Jeg har det fra Treenigheden hvor Gud er at finde i kommunikation og Personhed (ANSIGTE'LIGHED) - nemlig den Jesus Kristus Åbenbaringen vores virkelighed med Gud som vores SØN'FADER eller JEG'DU dynamisk skabende kreative kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

I Kristus er vi oppe i ansigt og person - oppe i BØN og SYN - oppe i LYSET - ØJET der LYSER stråler forklaret som sjælens spejl.

Gud er en personlig Gud. Og i Kristus har vi vores PERSON'LIG'hed og GudsBillede'LIGhed. Det forklarede åbne kommunikerende smukke ansigt i smil og glæde og jubel udbrud - i sang og musik.

3):

Jeg har det fra Paulus's Ikon Kristologiske Antropologi og Teologi:

Citat:
KRISTUS ANSIGT/PERSON/BILLEDE/IKON:

Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. I sin gode vilje forudbestemte han os til barnekår hos sig ved Jesus Kristus til lov og pris for hans nådes herlighed, som han har skænket os i sin elskede Søn. I ham (Kristus) har vi forløsning ved hans blod, tilgivelse for vore synder ved Guds rige nåde. Den gav han os i rigt mål med al visdom og indsigt ved at lade os kende sin viljes hemmelighed (KristusHemmeligheden) ud fra den gode beslutning, han selv forud havde fattet om den frelsesplan for tidernes fylde (Kairos): at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske. I ham har har vi også fået del i arven, vi, som var forudbestemt dertil ved Guds beslutning; for han gennemfører alt efter sin Viljes forsæt, så at vi kan blive til lov og pris for hans herlighed, vi som allerede forud havde sat vort håb til Kristus. I ham blev også I, da I hørte sandhedens ord, evangeliet om jeres frelse - i ham blev også I, da I kom til tro, beseglet med forjættelsens HelligeÅnd, som er pantet på vor arv, indtil forløsningen kommer for hans ejendomsfolk, til lov og pris for hans herlighed. Efeserbrevet 1.

Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1

Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, Kol 1, 21-22.

Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.

Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Når jeg har bedt for Arne så har det været en BØN fra min side af at Arne måtte komme op i person og ansigt - at Arne måtte erfare den vækkelse vores Person -Arketype og Ansigt der finder sted i Jesus Kristus Åbenbaring vores virkelighed med Gud - som vores SØN'FADER JEG'DU Trinitariske dynamisk skabende kreative kommunikerende BØNsHørende og SEende i øjnene samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden.

Arne har nok været oppe i LYSET (Kristus) men er faldet tilbage i mørket igen som astrofysiske ateistiske filosofiske grublerier over hans egen udslettelse.

Kristus er Guds Ansigt i verden - vores SØN'FADER JEG'DU Trinitariske gennem Helligånden samspils'virkelighed med Gud - vores Face to Face SØN'FADER JEG'DU kommunikerende samspils'virkelighed med Gud.

Demens og hjerneblødninger kan lukke det menneskelige ansigt ned - Åndelige Forstandige (ihukommende) Tænkende Smilende Kommunikerende Ansigt ned. Ødelægge vores PERSONHED.

Noget Simon kan tale med om og har talt/skrevet om. Simon billiger dog uden tvivl ikke at jeg blander Neurobiologien med Teologien i så høj grad som jeg gør.

Men nu er det jo ej heller Simon men mig der har set disse tværvidenskabelige paralleller mellem den Paulinske i Kristus Teologi og Neurobiologien. Hvor det ikke kun er Paulus men også Neurobiologien der har fokus på vores trinitariske kommunikerende samspils'virkelighed: SØN'FADER JEG'DU ("titte bøh" leg med ansigter og godt humør - ekstase og affekt glæde og jubel) ANSIGTE'LIGHED PERSONHED gennem Helligånden.

HansKrist du er enten gal eller genial eller begge dele - ihvertfald er hvad du har skrevet nok til at du har skabt dig et navn indenfor Teologien og Paulus og Religionsfilosofien og Religionsvidenskab.

Men som Kræn-p opfordrede mig til så skulle jeg "blueprinter" mine tanker - eller sammenfatte mine hoved tanker og erkendelser i et populært værk for almindelige mennesker - for at blive hørt og nå ud til en bredere offentlighed og dermed blive afvist eller ihvertfald taget seriøst.

Nu når Bibelen Leth Fortalt er så populært og da ikke mindst deres store optagethed af Paulus vinder gehør - så kunne en HansKrist bog om Paulus måske blive den bombe der vækker alle moderne tænkende mennesker med interesse i de religiøse spirituelle åndelige spørgsmål.

Altså HansKrist dig der er ret så Jung interesseret i - bør du ikke overveje hvad Jung ville sige til dig når du fortæller ham at du beder for Arne den der Bøn -- Jung ville jo spørge dig om hvad det er Arne repræsenterer i dig selv og dit eget liv som du beder til må komme op i livlig livsbekræftende kommunikation ansigt og person med dig.

Er der noget i dig selv der mangler livlig livsbekræftende humørfyldt ansigt og person kommunikation?

Er vi alle Jesus Kristus Gud Fader'løse i en eller anden udstrækning og fremmer dette demens og død og sortsyn. Som det fremmer en type som Putin der er en karikatur af det stik modsatte som Jesus Kristus Gud Fader.
Seneste indlæg
Godmorgen og god dag
af Hanskrist
04/10/2025 13:06
Misforståelsen
af somo
04/10/2025 08:38
Egen tro - og andres
af Hanskrist
01/10/2025 20:33
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Nyheder fra DR
Forsikringsselskab har modtaget over 100..
04/10/2025 16:20
Ny målfest af Nadim for HB Køge
04/10/2025 15:59
Svensk politi mistænker 13-årig dreng ..
04/10/2025 15:27
Tværer konkurrenter ud med kæmpegræsk..
04/10/2025 15:05
Dansk længdespringer vinder bronze ved ..
04/10/2025 13:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ukraine-kritisk parti står til flest st..
04/10/2025 13:53
Boligejere anmelder løse tagsten og væ..
04/10/2025 13:45
Venstre ruster sig til valg med skattele..
04/10/2025 13:30
Ærkebiskop idømmes to års fængsel fo..
04/10/2025 12:00
Kran løftede 903 kilo tungt græskar ti..
04/10/2025 11:54