annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 39 gæster og 434 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Egen tro - og andres...

Citat:
Arne:

For mit vedkommende kan jeg dog ikke se bort fra nutidens opfattelse af universet, dets tilblivelse, dets galaksehobe, galakser, stjerner, planeter, stof, mørkt stof, energi, mørk energi og sorte huller.

I princippet ændrer det vel egentlig ikke så meget andet end at vi menneskers position i verden - set med mine øjne - svinder ind til noget meget mindre end hdtil opfattet.

Det har bare ikke noget at gøre med menneskers religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer og liv at gøre.

Alle mennesker som mig med fx en hvidglødende religiøs Entusiasme og SPIRITUALITET der er hard core Paulinsk "i Kristus" Mystiker vi kan være lige så optaget af naturvidenskabelige astrofysiske forhold som alle andre.

Det religiøse har altid haft at gøre med menneskers kontakt til noget hinsides os selv der vil os det godt med HEALINGS kræfter og energier - der sætter os i forbindelse med og kontakt til de skaberkræfter vi og alle andre eksisterer i kraft af og som skabelsen til livet er fremstået af = eksisterer i kraft af.

Som om du godt selv er klar over at dine astrofysiske naturvidenskabelige betragtninger ikke er relevante for menneskets religiøse dybdedimensioner - for det religiøse spirituelle åndelige, når du efterfølgende skriver som her:

Citat:
I princippet ændrer det vel egentlig ikke så meget andet end at vi menneskers position i verden - set med mine øjne - svinder ind til noget meget mindre end hdtil opfattet.

Citat:
Kristendommens menneskelignende Gud bliver - for mig universets totalt udefinerbare guddommelighed (kan ikke finde et bedre ord) hvorfra jeg fornemmer kærlighed - også til os mennesker.

Du har fået en forestilling om en menneskelignende Gud gennem Jesus Kristus Åbenbaring vores virkelighed med Gud som en SØN'FADER eller JEG'DU dynamisk skabende kreativ kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Dette siger kun noget om hvordan vores virkelighed med Gud er beskaffen - nemlig gennem kommunikation og samspil - der er ikke et ord om en menneskelignende Gud. Gud er for Jesus Kristus og vi andre kristne stadig Skaberen - Skabelsen og alt liv er stadig til i kraft af Gud som Transcenderer alt - kan være i alt eksisterende (værende) men også på samme tid Transcenderer alt.

Vi kan ikke sætte grænser for Gud - stille grænser og begrænsninger op for Gud som du gør og har gjort alle dage på Trosfrihed hvorfor du afviser Gud og erklærer at du ikke tror på Gud.

Jamen det er ikke i vi menneskers lod at bestemme hvilken plads eller ikke plads vi sætter Gud på i vores forestillinger og tænkning. Dette er fløjtende ligegyldigt. Fordi i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden - Gud kender vi nu kun som virkelighed - som fx vores SØN'FADER eller JEG'DU dynamisk skabende kreative kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden. Vi er hvirvlet ind i og sammenfiltret med Gud i Jesus Kristus - her er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

Hvis man vil undersøge dette forhold med Gud i Jesus Kristus gennem Helligånden kunne man starte med Paulus og Jungiansk Psykologi - vores liv er forandret for altid. Det er en hel ny måde at være tilstede i verden på - at leve med Gud i Jesus Kristus.

❤️❤️❤️

Hvad det er jeg savner hos dig Arne er den religiøse spirituelle åndelige dimension der altid har været en del af menneskehedens forhistorie og nutids historie, som følger her:

Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer fides qua således: ”’Fides qua creditur’:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”

Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

-0-0-0-

Citat:
Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Citat:
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.

❤️❤️❤️

Nu bliver det langt - et længere indlæg med megen læsning og studeren - ja der er meget at tage stilling til nu.

Det jeg savner hos dig Arne og ja mange andre er også at finde her hos Edgar Morin:

Citat:
Edgar Morin:

Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.

Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.

Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin.

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.

Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse.

Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);
- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.

Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er. Edgar Morin.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen.

Bemærk følgende:

Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.

Det er netop igennem KRISTUS at vi erfarer vores fysiske kropslige biologiske sanselige engagerede i verden værens eksistens - vores kosmiske totalitet og Helhed HOLISME - at vores eksistens er HOLISTISK.

I Kristus er det Himmelske og Jordiske forenet - er Gud og mennesket forenet - er det guddommelige og menneskelige forenet.

Du betragter i alt for høj grad tingene udefra som om du ikke formår at få dig selv med - men i religion (i de religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer og liv) er mennesket tænkt med og det fordi vi er med i det HELE - vi er ikke bare en del af det HELE - men i KRISTUS har vi det HELE i os samtidigt med at vi Transcenderer alt det hele værende og dermed er FRIE - en FRIHED vi kan bruge til at synde (adskille os fra Gud) men også positivt til at følge Gud og Livets Ånds Love - den Guds Ånd der gør levende - skaber os påny.

❤️❤️❤️

Største fejl et menneske kan begå her i livet er ikke at tænke sig selv med i det verdenssyn eller VirkelighedsBillede man danner sig.

Den fejl begår religion ikke - begår det ægte religiøse spirituelle åndelige TROsLIV og dets SPIRITUALITET ikke.

Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.

Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Hanskrist
25/09/2025 12:47
Godmorgen og god dag
af Tikka
23/09/2025 08:53
Misforståelsen
af somo
20/09/2025 07:22
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Nyheder fra DR
Israel har angrebet Yemens hovedstad
25/09/2025 15:29
Sag om russer, der havde sprængstof med..
25/09/2025 14:06
Rusland afviser at have noget med droner..
25/09/2025 13:29
Holger Rune skruer bissen på og spiller..
25/09/2025 13:26
Sarkozy idømmes fem år i fængsel
25/09/2025 13:14
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tysk restaurant nægter service til Isra..
25/09/2025 13:40
Millioner er vendt hjem til Afghanistan ..
25/09/2025 13:30
Rutte giver grønt lys for nedskydning a..
25/09/2025 13:22
Plan med 21 punkter kan ifølge USA bane..
25/09/2025 12:45
Mette Frederiksen har talt med Rutte om ..
25/09/2025 11:51