0
registrerede
37
gæster og
417
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Egen tro - og andres...
|
Hej Tikka. Der er rigtig meget at svare på i dit seneste indlæg i denne tråd.
Min hensigt med denne tråd er jo at inspirere til en uvildig og fordomsfri holdning til alt, hvad vi mennesker har af åndelig tro. Tanken er jo, at hvis man har det godt med sin egen tro, så er der vel ingen grund til at nedkæmpe andres.
Det er jo dét, der er hensigten med overskriften - som du åbenbrt ikke syntes godt om, siden du benyttede den tekniske mulighed at ændre: til:
Intet nyt under solen ... Er det ikke regulær sabotage af denne tråd?
Ønsker du emnet:
Intet nyt under solen ... drøftet, hvorfor opretter du ikke da selv en tråd - i stedet for at afspore min?
Jeg er meget enig med dig i at "dumme svin dialogen" med Hanskrist også var en afsporing, men den gav mig blot yderligere motivation til at vende tilbage til emnet: Egen og andres tro.
Herefter har du en række bemærkninger til min ultrakorte præsentation af min tro, som den eri dag. Du skriver bl.a., at jeg:
påstår, at universet er guddommeligt uden nærmere forklaring Mit svar: Det er for det første ikke noget, jeg påstår. Deter noget, jeg tror - og oplever. Sufien Jalal al-Din Rumi bragte mig på sporet med ordene:
Denne flygige verden er et tegm på sandhedens mirakel.
og da jeg efterfølgende søgte at forestille mig verdens ikke-eksistens blev miraklet lysende klart for mig i al sin vidunderlighed. Har egentlig lyst til herefter at skrive: Resten er detaljer
Herefter er jeg åben for alt, hvad vi mennesker har udviklet af åndelige værdier. Det er jo "noget af et gedemarked" 
Men her står kristendommens guddommelige kærlighed stærkt i min tro. Jeg har oplevet den - og gør det stadig - det er det mest vidunderlige i mit liv. Det er umuligt for mig at fornægte.
Daoismens harmoni med universet opfatter jeg også som kærlighed.
Buddhismens meditation og forestilling om Nirvana kan jeg heller ikke undvære.
Godt overfor ondt er personligt i modsætning til Yin og Yang, der er universelt.
Du kalder min tro "et kludetæppe". Ja for mig gerne. Der er ingen af "kludene" jeg kan undvære - og jeg er åben for flere.
Men kærlighed til medmennesker og kærlighed til kloden - i indsigt og omsorg - er for mig meningen
Dét gør jeg ikke godt nok - i denne tråd f.eks. overfor Hanskrist. Jeg ser ikke, at jeg har gjort noget forkert, men jeg har ikke gjort noget godt - ved ikke hvordan
Dette er så nogenlunde, hvor jeg står. Andre står andre steder. Mit ønske/håb er, at vi interesserer os for hinanden - i stedet for at bekæmpe hinanden.
Arne  Undrer mig over, at ingen kommenterer Kristeligt Dagblad´s tros-undersøgelse.
|
|
|
|