annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 383 gæster og 554 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Træers skønhed

For nylig gik det op for mig, at der er forskel på træers skønhed. Det var så betagende, at jeg måtte passe ekstra på at køre sikkert, når jeg fra min bil så på træerne langs vejen.

De står jo alle dér og suger væske op af jorden, mens de med stammers, grenes og kvistes grønne blade løftet op til solens energi suger kulstof (CO2) ud af luften.
Nogle står skævt eller har selv en skæv facon, men der er også dem, der står ret op, og som tillige har en yndefuld form – rene skønhedsdronninger – i fuldkommen harmoni.
Det er dem, de fuldkomne træer, der kan være til fare for trafikken – i hvert fald min – når jeg ser dem, mens jeg kører.

Den første Buddha, Siddhartha Gautama, den nord-indiske prins, der for ca. 2½ årtusind siden forlod hoffets luksus og begav sig ud i almindelige menneskers mere barske verden, oplevede lidelsen – og under et træ i Bodh Gaya under lang tids meditation blev, hvad buddhisterne kalder ”oplyst”.
Og buddhismen blev klodens 3.største religion.
Jo, Bodhi-træet er ikke bare – er slet ikke – blot brænde.

Og går vi til Bibelen, kender vi jo Livets Træ, der også omtales som Visdommens Træ samt til vore ”synder” ved at spise af Kundskabens Træ.

Og går vi kloden rundt, finder vi i mange religioner hellige træer.

Dét at tildele træer åndelige kræfter er åbenbart noget, vi mennesker gør.
Hvorfor vi gør det, ved jeg ikke.
Hvis jeg var et træ, ville jeg måske finde det latterligt?
Det ved jeg heller ikke – for jeg ved jo ikke, hvordan det er at være et træ.
Men at der er noget særligt inspirerende i mange træer, det kan jeg helt bestemt ikke benægte.

Egentlig tror jeg, at sandheden er, et de er guddommelige, og at deres budskab er, at naturen er guddommelig – og så skulle vi vel nok – med vores syndefuldt erhvervede kundskaber – kunne forstå, at vi mennesker jo også er natur – og dermed også er guddommelige.

Er det mon dét, ”skovenes skønhedsdronninger” hvisker os i øret?

Jeg ved det ikke - men jeg tror det smiler

Mvh. Arne heart
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Burkina Faso afbryder diplomatiske forbi..
27/06/2026 02:57
USA's militær: Har gennemført angreb m..
26/06/2026 22:55
EU efter Trumps told-trusler: Har ret ti..
26/06/2026 21:38
Trump anklager Iran for brud på våbenh..
26/06/2026 19:18
Trump truer med told som reaktion på di..
26/06/2026 18:49
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump deler billede af særligt pas udsm..
27/06/2026 02:26
Iran melder om gengældelsesangreb mod a..
27/06/2026 00:53
Hizbollah-tilhængere protesterer i Beir..
27/06/2026 00:02
Burkina Faso afbryder diplomatiske forbi..
26/06/2026 23:46
Venezuelas leder takker Trump for støtt..
26/06/2026 22:45