annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt af hvert

Hej Per

Du skriver:

Citat:
Jeg har en kusine, der er kristen. Med hende har jeg valgt ikke at drøfte noget overhovedet om min situation, da skelet mellem forståelsen er for stor ...



Og ja det forklarer nok også hvorfor du ikke reagerer på mine skriverier om Helligånden - du fornemmer nok at vi har forskellig syn på det med Gud Helligånden og det med essens og eksistens.

Det skal lige siges at jeg meget begejstret for begivenheden KRISTUS (KRISTUS IMPULSEN): den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der døber vi kristne og gør os til KIRKE i verden. Intet andet end Gud Helligånden kan opbygge Kirken - ja i intet andet kan vi have vores dåb og fødsel i Gud der gør os til de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Tydeligvis har Asger Lorentzen læst Rudolf Steiner (KRISTUS IMPULSEN) selv om Asger Lorentzen nok står teosofien nærmere end antroposofien.

Fx kalder Rudolf Steiner KRISTUS (KRISTUS -legemet) for menneskets Nye Jeg-legeme. Og han siger at alle kristendommens grundsandheder dem finder vi hos Paulus. Steiner er vild med Paulus og de nyeste eller seneste af Steiners skriverier er meget præget af det forhold. Hvor Steiner i sine seneste år bliver mere bevidst om hvori han adskiller sig fra teosofien.

Hvilket du Per også må kunne sige noget om.

Mit problem er at teosofien, modsat kristendommen og fx antroposofien, vil svække vores eksistens på bekostning af vores essens.

En rigtig dårlig handel og tanke efter min mening og ja en flugt fra verden og os selv og en tilflugt eller søgen ly i essens og manglende tro på at hvad der sker under eksistensens vilkår påvirker positivt kreativt vores essens.

Jeg mener vi også skal huske at arbejde med vores eksistens og ikke kun være optaget af vores essens.

Men du mener måske det samme selv om du ville argumentere og formulere dig anderledes.

Hvad vi formår under eksistensens vilkår at virkeliggøre får betydning for vores essens - eller det får evigt gyldig betydning (hvad vi formår under eksistensens vilkår at virkeliggøre går ikke tabt og er ikke uden betydning). Dette er vel kristendommens og antroposofiens vigtigste kritik af teosofien - den teosofi der er fyldt med verden og ego personligheds fornægtelse, forsagelse og forflygtigelse.

Gud Helligåndens begær er livet - liv og eksistens - jeg tror ikke vi skal svækkes her såvidt.

Mange kærlige hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk