annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Frihed ... ?

Tikka:

Citat:
Mennesket er et ubeskrevet blad fra fødsel



Nej nej, igen gys gys

Jeg ved ateisterne elsker tabula rasa teorien, men nej det holder bare ikke at betragte mennesket som et ubeskrevet blad fra fødslen. Selvfølgelig har socialkonstruktivismen brug for denne fordom. Og igen det er mest udbredt hos jer indenfor humaniora. Jeg husker det fra gymnasiet, denne store forskel på os der gik mat fys linjen og de der gik sproglig linjen. Som om vi opfatter virkeligheden meget forskelligt.

Jeg kommer fra landbrug og fra byggeri. Vi ved trods alt mere om virkeligheden end de intellektuelle fra humaniora fagene, fordi vi kun har virkeligheden at bøvle med hvis vi skal lykkes med at få smør på brødet, ellers er/var vi færdige. Det giver en meget stærk virkeligheds forankring.

Vi eller den klasse af mennesker, løser konkrete problemer fra morgen til aften og kan ikke tillade sig at blive væk i socialkonstruktivisme og andre ideer om at vores virkelighedsbillede skaber vi selv. Virkeligheden er en meget konkret størrelse. Også derfor Heidegger der lidt selv var samme type menneske, tiltaler en knægt som mig der kommer fra landbrug og byggeri, har mine rødder her.

Selvfølgelig hvis man lever beskyttet som intellektuel akademiker indenfor humaniora så kan man få tiden til at gå med mange abstrakte teorier der ikke har sin gang på jorden, andet end som et epifænomen til gold spekulativ neocortical virksomhed hvor man ikke behøver bevæger sig udenfor en dør, det hele er foregået indendøre i et elfenbenstårn kunne vi sige. Det subcorticale og den kropslige i verdens værens sanselighed er fraspaltet hos det store flertal af intellektuelle fra forrige århundrede, håber ikke det står så galt til længere, i vor tid.


Vigtig vi har naturvidenskab ellers havde min skolegang været forfærdeligt, for først da de naturvidenskabelige fag kom begyndte jeg at fatte interesse for undervisningen. Fx bibelhistorie og dansk som det foregår i mellemrummet sagde mig intet, jeg tænkte kun på at komme hjem til mine hunde og ud i skoven og senere at komme ud og cykle som cykelrytter.

At folk synes noget om litterære tekster og har fin smag har aldrig sagt mig noget, men at lære folk selv at skrive og formulere sig, det er straks en hel anden sag.

Vi er så forskellige pga opvækst mig på den ene side og du Tikka og RoseMarie og Simon. En forskel vi skal have med i vores overvejelser når vi har svært ved at forstå hinanden. Socialkonstruktivisme og at vi fødes som et ubeskrevet blad kan hos jer få fodfæste, aldrig hos os der kommer fra landbruget og byggeriet og er skolet naturvidenskabeligt, at det er her vi har vores interesser, mellemværende, og ikke i sproget kun.

At være som bønder og håndværkere prisgivet den barske virkelighed for at få smør på brødet gør noget ved folk. Og ikke mindst hjernen. Også derfor har man intet, INTET, fundet som løb og motion der hjælper på stress depression og andre psykiske lidelser og demens og endnu bedre ville et konkret arbejde virke.

At sidde og ose i sit eget hjernespind er sgu farligt. Og bibelfundamentalisme direkte skadeligt på sjæl og sind.
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk