annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 133 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Frihed ... ?

Gerth skriver:

Citat:
Gerth skriver:

”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

Hvortil Tikka svarer:

-Også her en fastlåst tanke.

De tanker som man identificere sig selv med skaber eget selvbilledet og verdensbillede.



Det du Tikka præsenterer os for er socialkonstruktivisme som findes især indenfor humaniora uddannede, men folk af mere naturvidenskabelig objektiv nøgtern observans siger fra overfor en så ekstrem socialkonstruktivistisk tankegang.

Og man ved hvilke områder af hjernen der er med til at skelne vores mentale forestillingsevne og liv fra virkeligheden (et område der var særligt stærkt hos Einstein, måske ikke så mærkeligt). Virkeligheden, umwelt, har vi subcorticalt kropsligt sanseligt et suverænt (førteoretisk) umiddelbart forhold til.

Tænkning og intelligens på den ene side og virkeligheden på den anden side. Ihvertfald har virkeligheden eller burde virkeligheden have en primær stilling.



Når Gerth skriver:

”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

Så refererers der til konkrete virkelige forhold, som endda kan findes neurobiologisk hardwired understøttet. Så det er ikke et menneskeligt goldt/abstrakt neocorticalt mentalt forestillingsprodukt. Også derfor langt om længe Howard Gardners de syv intelligenser nu er på ni, fordi den spirituelle religiøse intelligens er blevet tilføjet. Og denne intelligens kunne ikke tilføjes hvis ikke det religiøse spirituelle eksisterer på et neurobiologisk subcorticalt hardwired grundlag. Så ren socialkonstruktivisme er det på ingen måder hvad Gerth og vi andre refererer til i et udsagn som følgende: "jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave".

Stadig er tænkningen vigtig (1)*, men det er tænkning eller intelligens der relaterer til virkeligheden og der hvor liv og tænkning ikke står i et modsætningsforhold vil vores tænkning og tale påvirkes positivt af virkelighedens energier og kræfter.

(1)*:

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

Og man må sige Gerth, HansKrist og Paulus, Berdyaev og Tillich de tænker over deres spirituelle erfaringer, men det er ikke tænkningen der har konstrueret hvad vi møder i vores spirituelle erfaringer, men det er tænkningen der gør at vi formår at få et særligt stærkt og nært forhold til disse spirituelle kræfter og energier.


-0-0-0-0-

Bibelfundamentalisme og socialkonstruktivisme i skøn forening præsenterer du os for. Gerne det ateisterne måske kunne finde på, men det påstår du jo også du er.

Vigtigt er det at forstå at socialkonstruktivisme i dets gennemførte version ikke bliver godkendt at vi mere naturvidenskabelige opdragede og skolede. Videnskabsteoretisk er teorien værd at overveje.

-0-0-0-0-

PS:

Du burde droppe din bjørn troll psykose.

Anne (ALH), Treram, Kræn-p, Arne, Gerth, ABC, og HansKrist med flere er og kan ikke være troll. De står alle for det stik modsatte. Troll er anonyme profiler der ikke vil afsløre deres skjulte dagsorden såvel som hvem de er og arbejder sammen med.
Seneste indlæg
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Nyheder fra DR
Danmarks ambassade i Irak skal lukke
16/04/2024 17:46
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Lovændring kan være på vej i Nordic W..
16/04/2024 16:37
Nyheder fra Religion.dk