annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 251 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Hvad er retfærdighed?

Arne:
Citat:
Du spørger:
Citat:
Hvor har du din forståelse af næstekærlighed fra?
Mit svar:
Mange steder fra, men hvis jeg holder mig til Bibelen, så er det nok primært fra saligprisningerne:
Citat:
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.

SVAR: I teksten her ser vi jo, at som man sår, vil man høste ...

... og dette bør vel også gælde for lovovertrædere i et retssamfund uden gud ...

... men den barmhjertighed de lykkelige her skal møde - Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed - er fra gud, så hvorfor lige dette bibelvers? - jeg forstår, du ikke tror på denne gud.

Måske du vil uddybe, hvorfor/hvordan dette vers har givet dig forståelse af, hvad næstekærlighed er?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
I Koranen nævnes tillige omsorg for vejfarende og for dyr.

SVAR: Det kan også læses i bibelen.

Den nødlidende i beretningen om den barmhjertige samaritaner, var jo vejfarende.

»En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. Lukas 10:30

Og angående omsorg for dyrene fik Adam og Eva – mennesket - jo denne opgave.

Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« 1 Mosebog 1:28

Desforuden skal husdyrene også holde sabbatshvile ifølge Moseloven.

men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud. Da må du ikke gøre noget som helst arbejde, hverken du selv eller din søn eller datter, din træl eller trælkvinde eller dine husdyr, og heller ikke den fremmede i dine byer. 2 Mosebog 20:10

... og endnu et eksempel på omsorg

Den retfærdige har omsorg for sit kvæg,
uretfærdige er ufølsomme og ubarmhjertige.
Ordsprogene 12:10

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Som jeg forstår det udvider kristendommen den jødiske næstekærlighed, der fokuserer på de nærmeste til noget mere - og så er spørgsmålet jo: Hvor meget?

SVAR: Kristendommen?

Jesus var jøde og skulle derfor leve efter loven ...

... og det fremhævede han jo også ved at sammenfatte 5 Mosebog 6:5 og 3 Mosebog 19:18 - til det dobbelte kærlighedsbud.

»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Matthæus 22:36-40 // Min fremhævning

At elske sin næste gjaldt alle under loven - også den fremmede/udlændingen ...

Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham som dig selv. I var jo selv fremmede i Egypten. Jeg er Herren jeres Gud!
3 Mosebog 19:33-34

... men barmhjertigheds gerninger gjaldt de svagere – de fattige, enkerne, de faderløse og nødlidende i al almindelighed.

Men ja – Jesus gav ifølge skrifterne sine disciple et nyt bud, men det kaldes vel broderkærlighed – de var brødre i troen ...

... og denne kærlighed må nødvendigvis være anderledes end at elske sin næste som sig selv, og dén man viser de svagere - for ellers kan det jo ikke ses/vides, de var Jesu disciple.

Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.« Johannes 13:34-35

... og siden missionsbefalingen ...

»Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Matthæus 28:18-20

... der er den største barmhjertigheds gerning man som kristen kan gi' til et medmenneske, da der her er tale om frelsen fra synd og død.

Og dette indbefatter:

"Elsk jeres fjender og bed for dem, som forfølger jer" Matthæus 5:44

Så frelsen har jøderne mistet og tilbydes nu alle.

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Johannes 3:16-17

Og den som ikke tager imod og underlægger sig - er dømt ude – som under Moseloven.

Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«
Johannes 3:18-21

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
For mig er ethvert menneske min næste - og jeg udvider denne kærlighed til alt værende.

SVAR: Ja næsten er et medmenneske, men omsorg for alt værende er ikke næstekærlighed.

Næstekærlighed er for mig uløseligt forbundet med det, at elske gud når vi taler om bibelens næstekærlighed, da den kærlighed man kan give et medmenneske i denne sammenhæng kommer fra gud ... så man har intet at rose sig af, æren tilkommer gud.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Så jeg gentager, hvad du citerede mig for:
Citat:
Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden?

SVAR: Jo, det vil jeg mene.

Han gav jo først sit folk loven og siden frelseren.


Bibelcitater er fra bibelselskabets online bibel


¨¨¨¨

Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre år efter nye regler for vanvidskør..
18/04/2024 16:14
Stor kranindsats sættes i gang ved Bør..
18/04/2024 15:56
Politiet forlænger opholdsforbud
18/04/2024 15:40
Teenager fængslet i drabssag i bandemil..
18/04/2024 14:58
Børsens brand får Herregårdsmuseet mi..
18/04/2024 14:43
Nyheder fra Religion.dk