0
registrerede
450
gæster og
62
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvad er retfærdighed?
|
Hej Tikka. Når du skriver:
I stedet for at være trist skulle du glæde dig over, straf til lovovertrædere ikke er som tidligere her til lands ... … men du kan ikke fjerne straf fra retssamfundet uden, at dette går i opløsning … … og der er jo ingen logik i, at man kan te' sig som man vil og blive belønnet for dette med omsorg. I stedet for at være trist skulle du glæde dig over, straf til lovovertrædere ikke er som tidligere her til lands ... … men du kan ikke fjerne straf fra retssamfundet uden, at dette går i opløsning … … og der er jo ingen logik i, at man kan te' sig som man vil og blive belønnet for dette med omsorg. så er min indstilling jo ikke den, at vi skal være uden regulering – til alles fælles bedste – men netop at det lige præcis er dét, jeg synes skal være målet: alles fælles bedste.
Det er nemt nok – i et demokrati – for flertallet at hævne sig på et mindretal, der ikke har forstået/fundet ud af at tilpasse sig fællesskabet.
Du har jo ret i, at hævnen i vore dage er blevet mindre barbarisk, men jeg mener ikke, at hævn hører hjemme i et nutidigt medmenneskeligt retssystem – især fordi det bliver mere og mere klart, at ”afvigerne” handler, som de gør, uden selv at have haft ret megen indflydelse på deres egne beslutninger – eller sagt på en anden måde: Medmenneskelighed skal også gælde afvigerne.
Det er så vores opgave at finde ud af, hvad der gjorde dem til ”afvigere” og at hjælpe dem frem til en bedre tilværelse – bedre for dem og bedre for os andre - i stedet for at de går i fast rutefart ind og ud af fængslerne.
Det er ikke sukkersød næstekærlighed, jeg advokerer for, det er indsigt i baggrunden for afvigelse samt midler og metoder til at hjælpe afvigerne ind på et bedre spor – til gavn for dem selv – og til gavn for os alle.
Her tror jeg, at f.eks. effektivt kontrolleret samfundstjeneste er langt bedre end udsigtsløs og kostbar indespærring.
For de afvigere, der angrer, vil det jo også give mere mening.
Tillige vil grundig indsigt i baggrunden suppleret med nutidig psykologi kunne reducere fremtidig kriminalitet.
Og når du skriver:
Hvad der er råd til afgøres af kassebeholdning og prioritering.
så vil jeg tro, at samfundstjeneste vil være ”en bedre forretning” for samfundet, end gold indespærring ”med gratis kost og logi”.
Når du ønsker begrebet retfærdighed uddybet, så kommer vi jo straks på rigtig dybt vand. Uretfærdighed er jo ofte meget tydelig, men både Gyldendal, Wikipedia og Videnskab.dk udtaler sig – om end meget svævende og uklart, synes jeg - om retfærdighed.
Noget kan man vel hurtigt give stor tilslutning til, såsom lighed for loven, men ret hurtigt bliver det uklart – og hvis vi går fra national retfærdighed til global retfærdighed mennesker imellem, så husker jeg, at Margrete Auken engang fra Folketingets talerstol sagde, at vores ulandshjælp ikke er meget værd, fordi vi i de rige lande stjæler ca. 10 gange mere fra ulandene, end vi giver i hjælp. Det kan vi fordi vi dominerer på handelsmarkederne og bruger denne dominans til at tvinge ulandene til at sælge billigt – og købe dyrt.
På TV DR2så jeg 21. juni et interview med en amerikansk seriemorder, der er fængslet på livstid for 13 mord på kvinder, og som med fasthed hævdede sig uskyldig. Var han ærlig eller løj han? Det var umuligt at afgøre – og der blev tilsyneladende heller ikke gjort noget for at opklare det.
Og hvad med Anders Behring Breivik i Norge?
Hvordan er det gået til med sådanne mennesker? Det interesserer vi os ikke meget for, vi vil bare have hævn og hindre dem i flere ugerninger - næstekærlighed, der blot ikke gælder forbrydere.
Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden?
Og er man ikke religiøs, så siger almindelig sund fornuft da det samme - i stedet for at give efter for primitiv hævntørst - som egentlig kun hører hjemme i stammesamfund, hvor stammens overlevelse er i fare.
M.v.h. Arne
|
|
|
|