annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket og verden

Mer eftertanke:

Når jeg ser tilbage på de ca. 10 år, jeg har deltaget her på Trosfrihed.dk, bliver det klart for mig, at både debatter og det at søge at udtrykke egne tanker, følelser, fornemmelser og intuitioner har været inspirerende og har hjulpet mig til - synes jeg - et klarere syn på de forskellige religioner samt agnosticisme og ateisme.

Jeg befinder mig så nu dér, hvor jeg afviser ateisme som negativ og indholdsløs, hvor agnosticisme ikke er meget bedre, og hvor jeg afviser alle religionernes talrige dogmer.

Ateismen siger nej til alt religiøst, men har ikke noget andet at sætte i stedet.
Agnosticismen siger i stedet ved ikke, hvad jo ikke er meget bedre.
Religionernes mange forskellige dogmer opfatter jeg, som ”billig snak” – vel nærmest blasfemi! – i forhold til, hvad jeg kunne kalde den egentlige sandhed om verden – den sandhed, som jeg ikke tror, noget menneske kan se, og hvorom sufien Rumi skrev:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Det betyder så ikke for mig, at jeg kasserer alle religioner totalt – som ateisterne jo gør – men det betyder, at jeg godt kan ”finde guldkorn” i de mange religioner.

I buddhismen finder jeg et budskab om en vej til indre harmoni i eget forhold til verden.
Hinduismen kan jeg ikke overskue.
I jødedommen – den mosaiske tro – ser jeg en stammereligion, der primært giver moralske leveregler.
I den muslimske religion, islam, finder jeg den allerstørste ydmyghed overfor en stærkt dogmatisk præget skaberskikkelse.
I sufismen finder jeg kærlighed og tolerance.
Og i kristendommen finder jeg budskabet om kærlighed.
Og så er der alle de religioner, som jeg ikke ved noget om.

Det er så her min ønskedrøm er:
Citat:
at dogmer og ritualer bliver et fuldstændig frit personligt valg – hævet over debat og pression
og
at det fælles for mennesker på denne klode bliver ydmyg kærlighed til alt værende – og til hvad der måtte være bag - og i - det værende.
Man kunne måske kalde det global og metaglobal ydmyg kærlighed – eller blot på jævnt dansk – jordisk og overjordisk ydmyg kærlighed til alt værende.

Dét kunne vel egentlig ikke være særlig provokerende for os ca. 7 milliarder mennesker? blinker
Og tænk hvis det blev virkelighed:
Med kærlighed og tolerance som grundholdning ville vi mennesker kunne give hinanden og vore omgivelser – ja hele kloden – det bedst mulige liv.
Kærlighed er ikke straf, hævn og bekæmpelse.
Kærlighed er omsorg, tilgivelse og støtte.

heart
Og der ville være masser af plads til alskens idéer om Gud, dommedag, nirvana, det evige liv o.m.m.m. – så længe det blot ikke udarter til tvang.
Paradis på Jorden engel

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk