annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 174 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mennesket og verden

Hej Arne har været ved Rødhus Stranden, den nordjyske riviera, det meste af dagen.

Har været i min legebarnlighed og spillet petanque mange timer (læser du det ABC) hvor jeg kan få banelængden op i nærheden af de 100 meter pga af den store brede strand hvor en stor del er så fast at bilerne uden problemer kører der, og mange km sydpå og endnu flere km nordpå, fra Rødhus helt op til Løkken over Blokhus.

Jeg har løbet, og i bar overkrop, blot et par meget små løbeshorts.

Men det vildest er at jeg var ude at svømme midt på eftermiddagen, mange forsøgte men opgav, så kun en tyk fed ældre dame gå ud og dyppe sig med hovedet under vandet og så lynhurtigt op igen, men jeg svømmede rundt med hovedet under vandet i flere minutter. Sejt at den gamle her.

Da klokken var 19 og jeg havde været på min længste løbetur og bilen var pakket og manden klar til at køre hjemad. Opstod den tanke om jeg ikke skulle hoppe i baljen igen, nu solen stod lavt og vandet var stille med havblik. Vidste jeg ikke ville fortryde det, hvorfor jeg gik i vandet igen og denne gang svømmede jeg rundt i et kvarters tid, så jeg er simpelthen som genfødt.

-0-0-0-0-

Elsker mine ture til den nordjyske riviera.

Så fyldt med stor ekstase og henrykkelse er det at være et med havet og kroppe med Vesterhavet.

Bliver rørt som Paul Tillich der hver sommer holdt ferie ved Østersøen hvilket han sagde prægede ham hele livet som teolog at han havde haft disse stærke oplevelser som barn med naturen ved havet hver eneste sommer i flere uger. Tillich forsatte hele livet med at søge ud i den storslåede natur, bjergene, skovene og havet. Og det præger hans teologiske tænkning, også den mystiske del.

At lade sig henrykke af naturen og glemme sig selv mens naturen sanseligt opstemmer og drager os og på et tidspunkt griber os i en henrykkelse hvor man bare er et med naturen, er ren terapi, opladning og foryngelseskur (vitaminer til sjæl og krop er disse kosmiske sansninger). Her er der virkelig tale om at man bliver et glad legebarn igen og jeg kan da også lege i timervis ved stranden, den nordjyske riviera.

-0-0-0-

Nå mit HA HA

Gjaldt at jeg i flere år har forsøgt at fortælle dig om hvad det vil sige at være i Kristus, som Tillich, Barth og Luther og ja et hav af alle de toneangivende teologer i det 20 århundrede har sagt gemmer på svaret på hvad det vil sige at være kristen.

Hvis man har forstået hvad det vil sige at være i Kristus har man også forstået hvad det vil sige at være kristen.

KristusMystikken, vores væren i Kristus er kristendommens grundessens som Albert Schweitzer siger. Tillich opbygger sin Systematic Theology på denne diskurs (Paulinske paradigme), på dette forhold, de nye skabninger vi er i KRISTUS. Og Barth opbygger hans mammut værk, Church Dogmatic på vores KRISTUSPARTICIPATION (vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur), vores objective væren i Kristus.

Nå men jeg har som sagt i flere år meget pædagogisk beskrevet for dig hvordan det skal og kan forstås. Jeg har gjort det fremragende fordi jeg har studeret forholdet i rigtig mange år nu efterhånden hvorfor jeg er ret fortrolig med den teologiske tænkning (som definition af hvad det vil sige at være i Kristus) og den logiske heraf (de nye skabninger vi er i KRISTUS) affødte Kristologiske Antropolog.


I de mange år har du overhovedet ikke vist tegn på at du forstod mig. Hvilket du ej heller selv har lagt skjul på.


Nå men hvad sker så, du googler noget usikkert på emnet og i løbet af få timer har du mig i forhør og i belæring omkring det forhold du aldrig har overhovedet vist tegn på at kunne få ind i dit hoved.

Et besøg på google og du var ekspert og pludselig belærte du mig.


Sjældent har jeg moret mig så meget og mit høje latter herhjemme blev til mit korteste indlæg til dato:

HA HA ARNE


Hvad skal vi med Universitets studier fra nu af, vi har jo Google.

Vi behøver jo ikke studere overhovedet mere, vi behøver ikke engang læse, studere og gøre os fortrolige med hvad Paulus siger de over 100 gange han tematiserer over vores i Kristus væren, de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Et besøg på Google og nul kendskab til Paulus i det Nye Testamente, ham der er ophavsmanden til denne "vores i Kristus væren og de nye skabninger vi er i KRISTUS", og man har nu forstået det hele bedre end de der i årevis har studeret Paulus på området og har studeret flere af de største teologer der bygger hele deres teologi op på det forhold hos Paulus.


-0-0-0-0-

Undskyld mig, men jeg kan ikke tage dig seriøs Arne

Måske den dag du har:

1):

Gjort dig selv fortrolig med Corpus Paulus

2):

Og studeret ihvertfald en navnkundig dygtig teolog der beskæftiger sig med "vores i Kristus væren og de nye skabninger vi er i KRISTUS" og lige hvordan pokker dette skal forstås og forstår vi det, da har vi som Albert Schweitzer og Tillich og Barth siger det også forstået hvad det vil sige at være kristen.

-0-0-0-0-

Dette må være minimums kravet til dig.

Og jeg gider ikke høre på dig om de her forhold, som du fremstiller på en lidt komisk måde selv efter dit Google besøg, før du er fortrolig med de Paulinske breve i det Nye Testamente.


Mvh HansKrist

PS:

Når jeg taler for at vi mennesker skal lære at bruge hovedet til at tænke med at vi skal være selvstændig tænkende så mener jeg ikke hermed at vi ikke skal studere flittigt det emne vi gør os klog på.

Et tryk på Google er det laveste gærde jeg har set nogensinde men det virkede så effektivt for dig Arne at jeg tror et tryk på Google også vil udløse en tur i himlen, eller hvad med at trykke på Google og finde ud af hvad der er bag verdens væren?
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Universitetsprotester i USA: Over 2.000..
03/05/2024 03:10
Tyrkiet stopper handel med Israel
03/05/2024 01:11
Formand for Jyllands-Postens Fond betale..
02/05/2024 23:45
Protesterne i Georgien fortsætter mod d..
02/05/2024 23:20
USA's efterretningschef: Krigen i Ukrain..
02/05/2024 21:19
Nyheder fra Religion.dk