annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
0 registrerede 85 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mennesket og verden

Hej Arne,

jeg har valgt at vise dig hvor forskellen mellem os to træder tydeligst frem, hvor jeg mærker/bemærker dig mest:

Citat:
Det er fordi, dén Kristus, jeg oplever, tydeligvis er helt anderledes end, hvad du oplever.
Ultrakort kan jeg sige, at dét, jeg oplever, er dyb, dyb, dyb kærlighed - også til mig!

Alt dette fører ikke mig til nogen ekstase - tværtimod - det fører mig til dyb, dyb indre ro - og til at Hans kærlighed - helt ned til "bunden af mit hjerte" - skaber en aktiv kærlighed i mig - til alt og alle: Skaberværket.



Først lige, kærligheden kommer vi ikke udenom, deri er jeg enig, men Guds Kærlighed Kristus har Paulus lært mig kommer før enhver anden tale om kærlighed, uanset hvad 1 Johannes 4 måtte sige om den sag, se (1)*

Men ellers er den store forskel på os to jo så nok at min forståelse religion og kristendom fuldstændig er bygget op omkring begrebet eller størrelsen ekstase, de affekter der gør at vi bliver frie og løse af os selv, at vi overgår (transcenderer) os selv, uden at vi mister os selv af den grund, uden at selvet svækkes eller ødelægges.

Nå men Guds Kærlighed Kristus er for mig den kærlighed der kommer før enhver anden form for kærlighed. Og Guds Kærlighed Kristus er for mig en åbenbaring som en ekstatisk brud og gennembruds erfaring, ja ofte en indre katastrofe, netop så anderledes end alt andet vi kender, fordi det er Guds Kærlighed og dermed fyldt med transcendent power, især kendetegnet ved en stor kreativ ekstase, Åndens mange gaver, karismaer. Takket være Gud, Guds Kærlighed Kristus, er jeg her ude over mig selv, løs og fri af mig selv, uden dog at miste mig selv eller uden at jeg svækkes som menneske:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Ja for mig er religion som oftest, men da isærdeleshed kristendom (modsat buddhismen) helt og aldeles grundet på Ekstatisk Fornuft som der er redegjort for det i følgende:

Citat:
"Vanvid [er] skønnere end fornuft ifølge de gamles vidnesbyrd, eftersom vanviddet kommer fra guderne, mens fornuften er menneskeværk" siger Platon.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold. Paul Tillich.

Troen som ekstatisk fornuft:

I troens akt deltager hver nerve i menneskets legeme, enhver stræben i hans sjæl, enhver åndelig funktion. Men legeme, sjæl og ånd er ikke tre dele af mennesket. De er dimensioner i menneskets væsen og altid tilstede i én sammenhæng; thi mennesket er en eenhed og ikke sammensat af dele. Troen er derfor ikke et spørgsmål om tanke alene, eller sjæl alene, eller legeme (vitalitet) alene, men hele personlighedens retning mod noget af afgørende vigtighed. Paul Tillich.

Tro vil sige uendelig lidenskab, og lidenskab, selv den mest åndelige, har altid en legemlig basis. I enhver ægte trosakt deltager legemet. De måder, hvorpå det deltager, er mangfoldige. Legemet kan deltage både i vital ekstase og i en askes, der sigter imod åndelig ekstase. Paul Tillich.

Troen Kristus bestemmer også vores bevidste liv ved at give det et sigte for "kon-centration", for nemlig er troen det eenhedsskabende, konstituerende, i personligheden, ja Kristus er vores personhed, for kun som person (ikke som individer) kan vi rumme Gud og evigheden, som de Gud-mennesker vi er, skabte som vi er Guds billede. Kristus er vores ekstatiske karismatiske personlighed qua Guds Åndens Kraft, Helligåndens virke, lys og forklarelse ind over vores liv.


Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse...

Fornuft er forudbetingelsen for tro, og tro er fuldbyrdelsen af fornuft. Tro er således ekstatisks fornuft. Der er ingen modstrid mellem troens væsen og fornuftens væsen. Paul Tillich





(1)*:

Guds kærlighed og menneskers indbyrdes kærlighed:

1 Johannes 4:

Citat:
v7 Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som elsker, er født af Gud og kender Gud. v8 Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed. v9 Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os: at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham. v10 Deri består kærligheden: ikke i at vi har elsket Gud, men i at han har elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder.

v11 Mine kære, når Gud har elsket os således, skylder vi også at elske hinanden. v12 Ingen har nogen sinde set Gud, men hvis vi elsker hinanden, bliver Gud i os, og hans kærlighed er fuldendt i os.

v13 Deraf ved vi, at vi bliver i ham og han i os: at han har givet os af sin ånd. v14 Vi har set og bevidner, at Faderen har sendt sin søn som verdens frelser. v15 Den, der bekender, at Jesus er Guds søn, i ham bliver Gud, og han bliver i Gud. v16 Og vi kender og tror på den kærlighed, som Gud har til os.

Gud er kærlighed, og den, der bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i ham. v17 Deri er kærligheden fuldendt i os: at vi har frimodighed på dommens dag; for som han er, er også vi i denne verden. Frygt findes ikke i kærligheden, v18 men den fuldendte kærlighed fordriver frygten, for frygt er forbundet med straf, og den, der nærer frygt, er ikke fuldendt i kærligheden. v19 Vi elsker, fordi han elskede os først. v20 Hvis nogen siger: »Jeg elsker Gud,« men hader sin broder, er han en løgner; for den, der ikke elsker sin broder, som han har set, kan ikke elske Gud, som han ikke har set. v21 Og dette bud har vi fra ham: Den, der elsker Gud, skal også elske sin broder.




mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

jeg er ikke sikker på at jeg er færdig med mit det EKSTATISKE element (der er den store forskel mellem os to Arne (som det er den altafgørende store forskel på kristendommen og buddhismen), som jeg jo tydeligvis har fra:

1):

Paulus

2):

Tillich og Berdyaev (Barth og R. Otto, kommer jeg ej heller uden om).

3):

neurobiologien og ikke mindst neuropsykoanalysen og deres neuroaffektive udviklingspsykologi, hvor noget af det mest karakteristiske er de affekter og ekstaser der foregår mellem moderen og barnet, og ja også faderen og barnet.

4):

fra min egen mor, Lilly, og dermed givet videre til mig selv. Jeg ville lyve hvis jeg sagde at hendes humør og begejstring, ekstase og glæde ikke har påvirket mig såvidt min forståelse de her forhold. Ikke at hun som sådan var religiøs eller kristen, men hun var det i spirit, gejst og humør.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Droneangreb i Kharkiv: Tre såret af vra..
04/05/2024 02:21
WHO er bekymret for muligt blodbad i Raf..
04/05/2024 01:33
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Nyheder fra Religion.dk