annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658108
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380145
Et andet syn 1989546
Jesu ord 1522428
Åndelig Føde 1514473
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket og verden

Hej Hanskrist.
Citat:
Der hvor jeg savner noget hos dig når vi taler kristendom er en spiritualitet, en hvidglødende entusiasme og ekstatisk begejstring, og kreativ ekstase, og i Gud Væren, i Kristus væren. Åndens karismatiske indflydelse på vores liv.
Mit svar:
Det er fordi, dén Kristus, jeg oplever, tydeligvis er helt anderledes end, hvad du oplever.
Ultrakort kan jeg sige, at dét, jeg oplever, er dyb, dyb, dyb kærlighed - også til mig! - fri af alskens dogmer.

Højre hånd siger helt klart: Jeg elsker (agapó), og den er dobbelt så stor som den venstre, der holdet Bibelen - som er lukket.
Kærlighedsbudskabet er gentaget med et lok i panden, og når jeg så kommer til øjnene - ser Ham direkte i øjnene - så er det ikke længere blot et budskab - så er det virkelighed!

Helligånden er tilstede og vist med Hans svulmende hals, og både glorien og baggrunden - som er uden perspektiv - fortæller, hvor både Kristus og Helligånden udgår fra: Faderen til alt - vist med farven guld, som er symbol for det uskabte lys - ikke lyset fra solen, men fra "den uskabte": Skaberen.
I den ortodokse kristendom udgår både Kristus og Helligånden - "kød" og "ånd" fra Faderen - i modsætning til den romersk-katolske og protestantiske, hvor Sønnen er ligestillet med Faderen og Helligånden er underordnet dem begge - en væsentlig årsag til det store skisma ca. år tusind, hvor den katolske kirke brød ud af enhedskirken - og Luther ignorerede.

Alt dette fører ikke mig til nogen ekstase - tværtimod - det fører mig til dyb, dyb indre ro - og til at Hans kærlighed - helt ned til "bunden af mit hjerte" - skaber en aktiv kærlighed i mig - til alt og alle: Skaberværket.

En af de gange, hvor jeg mødte Ikonen, fik jeg det budskab forstærket, at jeg ikke skulle tage dogmerne særlig højtideligt.
Dermed glider Bibelens ord yderligere i baggrunden.
Jeg husker tydeligt, hvor meget det umiddelbart forvirrede mig blinker

For mig kan alle andre mennesker tro - og ikke tro - hvad de vil, men jeg kan ikke løbe fra, hvad jeg har oplevet - og stadig oplever heart

Når du skriver:
Citat:
For mig er det som om din spiritualitet (og mystik) er at finde i mysteriet hvad der er bag verdens væren. Og dette finder jeg ikke særligt kristen -
så forstår jeg dig egentlig godt, og det eneste, jeg kan svare, er, den Kristus, jeg oplever, egentlig heller ikke er særlig "kristen", men lader Gud være "mysteriet bag det uskabte lys" - helt uden dogmer.

Dermed bliver "klodens religiøse gedemarked" - kristendommens mange versioner medregnet - mindre væsentligt for mig - i forhold til - helt enkelt - kærligheden, der føder indre - og aktiv - kærlighed til, hvad vi kalder skaberværket heart

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk