annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mennesket og verden

Hej Arne du skriver:


Citat:
Selv om jeg jo desværre ikke rigtig er lykkedes med at forstå din paulinske kristendom, tror jeg dog godt, jeg forstår din modvilje mod at være "bibeltro" ;)

Jeg er jo ingen af delene, men dog inspireret af sider af kristendommen - især næstekærligheden - og her især dennes udøvelse heart smiler


Ja det tænkte jeg også på da jeg skrev mit indlæg, at du ihvertfald ikke havde stenet og fastlåst din ånd/Ånd i en bogstavelig læsning af bibelen og så havende dette som hvad tro dækker over (som jo også er en fuldstændig falsk ide og antagelse om tro).

Jeg kan godt følge dig i det med næstekærligheden kan være en inspiration.

Der hvor jeg savner noget hos dig når vi taler kristendom er en spiritualitet, en hvidglødende entusiasme og ekstatisk begejstring, og kreativ ekstase, og i Gud Væren, i Kristus væren. Åndens karismatiske indflydelse på vores liv.

Nemlig troede jeg lidt da du gjorde mig bekendt med dine ikon oplevelser at her var det element jeg savnede hos dig.

Uanset hvad jeg har skrevet kan vi intet tage fra dine ikon oplevelser, det har været et spirituelt gennembrud af alt afgørende betydning for dig som person og for dit liv fremover.

Men det har ikke ført til den specifikke kristne spiritualitet og hvidglødende entusiasme og karismatiske spiritualitet med Åndens mange gaver. Ihvertfald kan jeg ikke finde dette forhold bevidnet og fremtrædende i hvad du skriver Arne.

For mig er det som om din spiritualitet (og mystik) er at finde i mysteriet hvad der er bag verdens væren. Og dette finder jeg ikke særligt kristen, hvis det ikke bliver kædet sammen med den Gud Kristus åbenbarer for os, og dermed en pris og hyldest Gud vor Fader qua vi som Sønner også at være Gud Skaberen. Altså at Sønnens åbenbaring vor barmhjertige nådesfyldte kærlige himmelske vor fader Gud også er den Skaber Gud skaberværket åbenbarer for os. Såvel som det er den Gud i Sønnen (Kristus) som Gud Helligånden åbenbarer for os.

Nu blev det lidt knudret Arne.

Men jeg synes ikke du kæder den din spiritualitet (som nok en inspiration) du finder i mysteriet om hvad der er bag verdens væren nok sammen med Kristus, Gud Søn og Gud Fader og Gud Helligånd, som virker meget mere intimt og nært og fyldt med lidenskab og passion og store affekter, sindsbevægelser, ekstaser, entusiasme og begejstring og kreativ virkelyst, Åndens karismatiske gaver og kreative virkelyst, end det du bevidner om den spiritualitet der er affødt af mysteriet hvad der er bag verdens væren. Dette specikke og meget karakteristiske for den kristne SPIRITUALITET mangler jeg hos dig, især når vi ser hvor central en rolle dine ikon oplevelser spiller i dit liv, religiøse liv, så ville jeg som noget naturligt og selvfølgeligt have forventet noget af det jeg har efterlyst hos dig og som jeg ovenfor har beskrevet.

Ja nærmest som om du bekæmper denne ovenfor omtalte specifikke kristne spiritualitet, isærdeleshed urkristne Paulinske KristusMystik og SPIRITUALITET.

Det er ikke kun at du ikke forstår hvad jeg skriver, du har ej heller denne ellers så karakteristiske for kristendommen SPIRITUALITET med i dine skriverier når disse er beskæftiget med det religiøse spirituelle.

Men kristendommen har jo plads til mange temperamenter, og også en mere, for mig at se, mere en Buddhistisk temperament som dig Arne, end en decideret Kristus temperament, skal der være plads til.
Til dit forsvar Arne skal siges at jeg også gør meget ud af at om ikke fjerne Buddha og Kristus fra hinanden, så dog at finde og påpege de principielle forskelle der er de to imellem når vi taler kulturliv og SPIRITUALITET.

Selv synes du at den ortodokse kirke kommer dig bedst i møde.

Måske du kunne gøre Trosfrihed endnu en af dine mange tjenester (din opfattelse af at holde gryden i kog) ved på et tidspunkt at begynde en undersøgelse den ortodokse spiritualitet.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Jeg er lidt spændt på om Thomas har bemærket at jeg satte ham lidt i bås med Tikka, såvidt dette at omgøre og forfalske den kristne tro fra "Kristus Tro" og til bibeltro.

For mig at se er det hvad der har skadet kristendommen så meget gennem tiderne. Og ihvertfald her i moderne tid eller vor tid er det noget der står i vejen for at moderne høj intelligente mennesker gider beskæftige sig med kristendommen.

Ikke at moderne høj intelligente mennesker ønsker en udvanding kristendommen, men sørme det er ej heller en udvanding og forfladiskgørelse kristendommen at være sammen med fx Luther Tillich og Barth der holder fast i at kristen tro er KristusTro og ikke bibeltro.

Så at droppe bibeltroenhed udvander ikke kristendommen som Tikka har påstået ved et par lejligheder.

At gå fra bibeltroenhed til KRISTUS TRO, og Kristusvirkeligheden, vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur og VÆREN, i Gud Væren er sørme for kompleks sjæle og folk med høj intelligens.

At forstå den tyske teologien i det 20 århundrede og eksistentialismen er nøjagtig hvad det moderne menneske af idag står og mangler med al den nyreligiøsitet og mindfulness buddhisme vi bliver oversvømmet med.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk