annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Dig og mig og vi to ...

Hej Tikka,, du har sagt, i forbindelse kristendom (når vi drøfter kristendom) at det hele blot er noget der foregår i hovedet på folk, hvorfor du flere gange har afvist det hele. Jeg ville også afvise det hele hvis det blot var noget foregik i hovedet på folk.

Ihvertfald kristendommen har du afvist (massivt overfor mig flere gange og også i dine indlæg har vi flere gange set det sort på hvidt), og det er måske så forkert at sige dette er lig med at være ateist (Arne har spurgt nærmere ind til dit ståsted, uden at du har villet oplyse om noget).

Nu slår du så alle rekorder,, selv om du har erklæret at det blot er noget fis der foregår i hovedet på folk og at du derfor ikke selv er ihvertfald kristen troende, så optræder du gud døde mig som bibelfundamentalist i dine indlæg og jeg kan se at du har nøjagtig mange af de samme ideer og bibeltolkninger som Jehovas Vidner.

Vi har drøftet de her forhold i et års tid, og du er blevet spurgt af mig utallige gange hvad er det her for noget, du afviser kristendommen, og alligevel optræder du som bibelfundamentalist af Jehovas Vidners tilsnit, ihvertfald går igen igen Jehovas Vidners bibeltolkninger i hvad du skriver, og det kan ikke være tilfældigt når det er sket så ofte som det er sket. Jeg har ikke forklaringen, jeg kan bare genkende Jehovas Vidners måde at tolke og præsentere bibelen på i det du skriver.


Du må for min skyld være hvad du vil, ateist, kristen bibelfundamentalist af den ene og anden slags, inklusivt Jehovas Vidner, og ja for min skyld må du være noget helt tredje og fjerde.

Det jeg ikke kan få ind i mit hoved er at du afviser kristendommen, hvilket du har slået fast ved mange lejligheder at den kristne tro deler du ikke, har du ikke, og alligevel så optræder du i dine indlæg som bibelfundamentalist.

Du er blevet konfronteret jævnligt med dette misforhold i nu et års tid, og nu altså igen.

Synes du det er så mærkeligt det skaber forvirring???

Du præsenterer jo kristendommen som bibelfundamentalisme her på stedet (i 90% af dine indlæg). Selv om du har gjort os det klart at du ihvertfald ikke selv kan gå ind herfor.

-0-0-0-

Hvem er du?

Er du vedkommende der afviser kristendommen, som du har gjort mange gange.

eller

er du hende der præsenterer kristendommen som bibelfundamentalisme, hvilket du jo virkelig gør med næb og klør. (du slås jo ligefrem for din 'afart' af kristendom (der er bibelfundamentalistisk grundet og sjovt nok har en lang række af Jehovas Vidners fortolkninger), her er der ingen slinger i valsen).


-0-0-0-

Det er godt nok svært at være så informeret om din afvisning kristendommen og så skulle læse alle dine indlæg hvor du præsenterer kristendommen på bibelfundamentalistisk vis.

Det forvirrer mig vildt meget og du fører jo folk bag lyset, og ihvertfald skader du kristendommens sag som jeg ser det, hvilket måske også er dit ærinde??? Første gang du præsenterede mig for din afvisning kristendommen fortalte du i samme åndedræt at du havde lært rigtig meget af simon. Også derfor jeg troede du var ateist, for at få denne bemærkning til at give mening, men han er måske kun halvvejs færdig med dig (en vis humor her (såvidt halvvejs) kan ikke udelukkes fra min side).

Men alt i alt, jeg prøver at forstå hvem du er og jeg har det rigtig svært med at du ikke selv kan stå inde for hvad du skriver, og ja, hvad er så grunden til at du skriver som du gør, når du ikke selv vil stå på mål for det, hvilke grunde har du til at optræde som du gør??


-0-0-0-

for god ordens skyld, jeg kan sagtens sætte pris på din gode orientering i bibelen fra a - z, denne bibelkyndighed som jeg også vil mene jo kan bruges til noget. Blot har det ikke noget med TROEN at gøre.

Næsten al strid mellem tro og viden har sin rod i misforståelse af troen som en type viden, der hviler på utilstrækkeligt bevis, og i stedet for støtter sig til religiøs autoritet (om dette er Bibelen eller Jehovas Vidner eller andres udlægning). Tro har intet at gøre med at bøje sig for en ydre autoritet, fx bibelen (der hvor TROEN = Kristus/Herren, Ånden er, der er også altid Friheden). Også derfor TRO ikke er noget vi selv bare kan gøre, magte (som dette at læse os hertil alene), hvorfor også Nye Testamente der kun er beskæftiget med TROSBEGIVENHEDEN KRISTUS ind i verden (ikke bibeltro fra a - z (vi tror ikke på bibelen)) gang på gang påpeger at det er HELLIGÅNDENS VÆRK, måske sammen med evangeliet om KRISTUS, eller andre menneskers KRISTUSVIDNESBYRD.

Troen er ikke en akt af kun vores fornuftbestemte funktion, kun noget mentalt. Troen griber hele mennesket i dets eksistens og alle menneskets funktioner (erkendelse, følelser, og viljeslivet) og dimensioner (legemlige, sjælelige, åndelige) bliver aktiveret i en TROSBEGIVENHEDENS EKSTASE, hvor vi transcenderer vores normale trivielle, prosaiske, servile ofte, hverdagsbevidsthed.

Troen er en eksistentiel akt hvor hele mennesket er grebet og ekstatisk slået an i dets personligheds centrum. Det er lige så henrivende og medrivende ekstatisk som at blive forelsket. Ihvertfald rør og rammer eller griber det os ekstatisk i hjertet og vores personligheds centrum på samme måde, det er lige så eksistentiel livsbekræftende og altså ikke noget der blot mentalt foregår i hovedet fordi man har læst en tekst og så vil mange gerne tro dette, måske ret tvivlsomme og uforståelige.

Som forelskelsen er en slags vanvid (ihvertfald en ekstatisk brud erfaring) er KRISTUS'troen også dette.

"Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk