annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket og verden

Hej Tikka.

Du må være ret godt inde i Bibelen og dens tilblivelse, siden du kender til oprindelsen af fortællingen om den utro kvinde i Johannes-evangeliet, og som jeg fandt noget om her:
Citat:
Det er ganske rigtigt sandsynligt, at det nævnte afsnit ikke er en del af det oprindelige evangelium, men er en senere tilføjelse bl. a. fordi sprog og stil afviger noget fra det, vi ellers kender fra Johannes-evangeliet. Men dette forhindrer ikke, at det nævnte afsnit er en pålidelig fortælling – hvis det ikke var tilfældet, ville beretningen slet ikke være kommet med i Ny Testamente!
At du så hævder, at der er forskel på dem, der ville stene kvinden og Romerbrevets "myndigheder":
Citat:
Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud.
har jeg lidt svært ved at tage alvorligt blinker

Men nu til dit spørgsmål, som jeg åbenbart ikke før har været opmærksom på:
Hvordan jeg vil praktiserer "altomfattende kærlighed" over for forbrydere?

Hvis forbryderen er født som et uskyldigt barn, må der jo være sket noget, som har ført til kriminel adfærd. Opgaven må jo så være, at hjælpe forbryderen fri af denne adfærd. Det gælder selvfølgelig også, hvis forbryderen er født med kriminelle arveanlæg.
Rent praktisk må det selvfølgelig sikres at kriminaliteten ikke fortsætter, og udover indespærring er der jo også mulighed for at bruge fodlænke evt. kombineret med samfundstjeneste, hvis det kan give tilstrækkelig sikkerhed.

Dét, der så efter min mening må være samfundets hovedopgave, er at hjælpe forbryderen fri af sine kriminelle tilbøjeligheder.
Her tænkerjeg på psykologisk indsigt og hjælp (psykoterapi) - altså at se kriminel adfærd snarere som noget, der ligner sygdom end som blot kriminel adfærd.
Ultrakort: Hjælp i stedet for hævn - og en straffelov indrettet derefter.

Jeg kan ikke se, at dét skulle være så svært - det ville være mere medmenneskeligt - og nok ikke nær så kostbart, som det nuværende straffesystem med "gratis kost og logi i fængslerne" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Nyheder fra Religion.dk