annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket og verden

Hej Tikka.

Jo, det opfattes jo åbenbart af de to meget kristne nærmest som "majestætsfornærmelse", at jeg deltager nysgerrigt i deres Kristus-Ordet tråd, så jeg har opgivet at finde ud af, hvad tøj de har på blinker
Men de har hjulpet mig et skridt videre i min egen afklaring, så derfor denne frie "multireligiøse" tråd, hvor jeg opsummerer, hvad jeg har fundet i menneskers religiøse forestillinger, som jeg værdsætter.

Du vil gerne have et eksempel på en intuitiv oplevelse, jeg har haft.
Den største af den slags oplevelser, jeg har haft, er da jeg i et møde med Kristus på bjerget over den subtropiske urskov fik at vide, at jeg ikke skulle tage dogmer højtideligt. Jeg husker stadig, hvor dybt forvirret, jeg blev.

Men nu opdager jeg, at jeg overser en endnu større intuitiv oplevelse - igen overfor Kristus-ikonen - men denne gang hvor halvdelen af øens indfødte var til stede og kyssede ikonen - det var festdagen for "Korsets ophøjelse".
I de få sekunder, jeg havde, og hvor jeg heller ikke kunne modstå at kysse hans velsignende hånd, oplevede/lærte jeg kærligheden i sit fulde format - det er den mest vidunderlige oplevelse, jeg nogensinde har haft - og den gjorde mig i den første derefter snotforvirret heart

Og så glemmer jeg den allerførste og allerstørste intuitive oplevelse, da jeg - nærmest ateistisk indstillet - første gang helt alene og dybt ulykkelig - i en midtvejskrise - havde "en samtale" med Kristus gennem Ikonen, og hvor jeg, da jeg bagefter kom ud af kirken og blev ramt af sollyset, oplevede lykken, og hvor jeg spurgte mig selv om hvorfor, men straks efter svarede mig selv: Lad dog være at stille spørgsmål din gamle idiot - nyd det dog - og det har jeg så gjort siden smiler

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvad er materialisme for dig?
fordi jeg havde skrevet:
Citat:
For mig er materialisme åndelig fattigdom.
Mit svar:
Der er for mig ikke noget galt i det materielle. Det, der for mig er galt, er når man alene fokuserer på det materielle og udelukker alt andet. Det er dét jeg kalder ensidig materialisme - som vel kun kan føre til livsholdningen: Maksimal nydelse så længe som muligt - og når dén tid kommer: En hurtig og smertefri død blinker

Endelig hævder du:
Citat:
Du kan jo ikke vide, hvad du føler og fornemmer, hvis ikke tanken er inde over.
Mit svar:
Her er jeg uenig.
Min erfaring er, at man kan føle, fornemme, opleve "tankeløst" - f.eks. når man oplever noget åndeløst spændende.
Det kan man så tænker over bagefter, men mens det står på, er der ikke plads til tanker.
Hvis du erstatter ordet "tanken" med ordet "bevidstheden", så er jeg enig blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Kevin Magnussen misser point
20/04/2024 05:53
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Nyheder fra Religion.dk