annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15887480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399643
Et andet syn 2004214
Åndelig Føde 1606138
Jesu ord 1534708
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 553 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Venter dommedag?

Hej Tikka.

Jeg er ikke rigtig klar over, hvor det er, du vil hen med denne tråd, som du kalder: Venter dommedag? - hvilket jeg tror er en "præste-opfindelse", og som jeg derfor ikke tager alvorligt, men du har jo så tillægsspørgsmålet: Hvilken verden ønsker du? - og dét vækker - for mig - fantastiske perspektiver.

Jeg kan ikke få øje på, at du selv har noget budskab her, men har nærmest det indtryk, at du indsamler forslag/ønsker fra os andre - og derpå stort set kasserer dem alle.

Det er naturligvis din gode ret, at handle sådan, men det undrer mig.
Den eneste forklaring, jeg kan komme i tanker om, er, at du har forladt/kasseret "det bibelske univers" og nu leder efter et nyt.

Da jeg stort set er i noget nær samme situation - i hvert fald i den forstand, at jeg tror, der er megen falskhed i de religiøse skrifter (men også en masse smukt, sandt og vidunderligt), så giver det mig lyst til at svare dig - vel vidende, at du sandsynligvis kasserer det, jeg skriver - men det hindrer jo ikke, at din invitation i mig skaber nye tanker og perspektiver blinker

Hvor mange millioner år vi mennesker har eksisteret, har jeg ikke lige rede på, men vi har i hvert fald været jægere i mindst 2 millioner år - altså foruden samlere af urter m.m., som vi kunne spise, også har levet af de dyr, vi har kunnet slå ihjel vha. vore tekniske evner: bue og pil m.m.

I denne lange periode har vi stort set ikke ændret verden, og der kan nok ikke være megen tvivl om, at vi har vist den stor respekt.
Vi har uden tvivl været helt klar over, at vi ikke selv havde megen magt, men at det var naturen, der havde magten, og jeg tror, at det netop er dét, der er oprindelsen til en religiøs følelse af, at naturen er hellig.

Med ild og med agerbrug begyndte vi at "tage magten fra naturen" og vores oprindelige ydmyghed blev mere og mere til hovmod - alt imens de forskellige religioner udviklede sig, etablerede sig - og tog magt over deres menigheder.
Døden var jo det oplagte emne, for den kan vi jo ikke "tage magten fra", og idéen om "evigt liv" var jo oplagt lige som den enkeltes skæbne - "skæbnens magt" - jo ikke kunne besejres vha. vore tekniske triumfer.

I almen økologi er det en grundsætning, at alt levende udvikler sig til det maksimale, der er mulighed for/plads til.

Det er vi jo også godt i gang med - samtidig med at vi "kultiverer" den oprindelige natur - gør den til "et spisekammer for husdyr og mennesker" - samt "forgifter atmosfæren" med vores ild o.a.

Det er så her, jeg mener, vi kunne bruge vores forstand og vores kærlighed til at tilbede/ære/respektere "skæbnens gud - "naturens gud" - eller hvilket udtryk man nu foretrækker.
For min skyld kan vi godt slette ordet "gud", for vi ved jo alligevel ikke rigtig, hvad det ord betyder blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 05:37
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Efter brokollaps i Baltimore: Containers..
15/05/2024 01:41
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Nyheder fra Religion.dk