annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 541 gæster og 149 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Universets kærlighed

Hej Hanskrist.

Så fik jeg lidt mere tid til at læse dit indlæg #17873 - 01/07/2014 13:09.

Du gør dig umage for at udholde en måde, jeg udtrykker mig på, som du ikke bryder dig om.
Tak skal du ha' for det! smiler

Du skriver bl.a.:
Citat:
Jeg bryder mig ikke om arne's måde at formulere sig på, og jeg ville bestemt formulere mig anderledes end han gør det. Men jeg prøver at kode, afkode, hvad det er arne forsøger at sige, som hvilken suveræn oplevelse det er han taler ud fra. Men jeg forstår godt at jer ateister og arne I kommer op at slås, fordi jeg finder at arne i alt for høj grad sammenblander hvordan universet naturvidenskabeligt ser ud for os, med hvordan vi og universet, vi og verden, er sammenfiltret, i og for sig selv, uafhænig af objektiv naturvidenskabelig det genstandsgjort viden og forståelse.
Jeg forstår jo, tror jeg, at du holder "forskellige verdener" adskilt - "Eigenwelt" eller "Selbstwelt" i modsætning til, hvad du vist kalder "Umwelt" - det subjektive og det objektive.
Men sådan adskillelse magter jeg ikke - tværtimod - al viden og al anden oplevelse er for mig ét - og hvis det er dét, der er ubehageligt for dig, ville det være løgn for mig at gemme det bort.

Jeg har en vis, uklar fornemmelse af, hvad verden er for dig, når du skriver:
Citat:
- vi glemmer at tænke os selv med i samhørighed universet, altså vi glemmer de kosmiske religiøse erfaringer vi som mennesker råder over som mulighed, fordi naturvidenskabelig objektiv det forskning forhindrer os i at tænke suverænt os selv med -
Men jeg er ude af stand til at opfatte naturvidenskaben som en hindring.
Den hjælper mig bl.a. til at indse hvor næsten totalt ubetydelig sådan en som mig er blinker
Men den hjælper mig også til at opleve mig selv som dog en del af det ufattelige mirakel: Verden - og dermed også jeg - ER!

Hvis jeg har forstået dig nogenlunde rigtigt, håber jeg, at vi kan udholde og anerkende forskellene i den måde, vi hver især oplever verden - og os selv - på blinker

Og hvis jeg ikke har forstået dig rigtigt, håber jeg, du orker at hjælpe mig til det smiler

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:33
Manchester City besejrer Tottenham og sp..
14/05/2024 23:20
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Nyheder fra Religion.dk