annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 102 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Ateisme - for og imod


Dawkins bøger og artikler og TV-shows vil næppe omvende nogen troende til ateisme. Hans rationelle argumenter forstås kun af dem, der i forvejen er ateister. Men det er heller ikke hans mål. Han sigter kun på at forhindre, at ID folkene får magt til at bilde skolebørn ind, at der findes et alternativ til evolutionsteorien, for det gør der ikke.

Mennesker, der tænker irrationelt og følelsebetonet kan ikke overbevises med andet end følelsesmæssige argumenter. Dawkins savner den fornødne viden om psykologi, kommunikation og retorik, så han kommer ikke til at omvende nogen.

Jeg har selv i tidens løb kureret flere for deres religiøse indoktrinering, endda også to muslimer og en ortodoks jøde, men det er et større arbejde, og også tidskrævende, og det lykkes bedst ved personlig kontakt.

Man må forstå, at man ikke bare kan rive livsgrundlaget væk under folk og efterlade dem der. Man må give dem et nyt livsgrundlag at sætte i stedet, og helst et, der gør dem lykkeligere. Det er præcis hvad alle de nye religioner gør, så derfor vinder de tilhængere.

Problemet er, at ateisme ikke er et livsgrundlag. Det må ateisterne selv finde andetsteds, og det skal både have en rationel og en følelsesmæssig (spirituel) dimension. Det var det, som Einstein drømte om med sin "kosmiske religion", noget som kunne træde i stedet for alverdens religioner, og som alle kunne samles om. Det var også derfor han brugte metaforen "en religiøs følelse", selv om han ikke ville vide af nogen guder.

Jeg fandt mit eget "kosmiske" livsgrundlag da jeg var meget ung, og det har givet mig et interessant og lykkeligt liv i mere end et halvt århundrede, uden guder men med masser af åndelige glæder. Jeg har været priviligeret og fået næsten alle mine væsentligste ønsker opfyldt, så jeg frygter ikke dødens uigenkaldelige afslutning. Når den tid kommer vil jeg lukke mine øjne med sindsro i glæde over at have levet et rigt liv. Det kunne jeg unde alle mennesker.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Nyheder fra Religion.dk