annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 58 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Dagens humør, spirit/gejst, begejstring.

Dagens humør spirit/gejst, begejstring.

Hej folkens, håber I har det godt, håber humøret er strålende hos jer og der findes forhold i jeres liv der interesserer jer og rykker jer, griber, henrykker, forrykker og begejstrer jer.

"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou.

På facebook slog en af mine venner den her op:

"The person who takes medicine must recover twice, once from the disease and once from the medicine." - William Osler.

Og jeg skrev hertil:

"jeg har kun Kristus som medicin, det er så rigeligt"

og det skal forstås i den ovenfor beskrevne Badiou forståelse, Kristus som den i mit liv sandheds begivenheds proces den er, nøjagtig som hos Paulus, som nøjagtig både Badiou og undertegnede uafhængig af hinanden kom på sporet deraf.






Om mit dagens humør skal lyde:


A):

der er lige et par dage her, tirsdag og onsdag hvor jeg lever og ånder for fodbold, så jeg er højtids -ramt, eller for mig er vi igang med årets vigtigste højtid (begivenhed), nemlig forårets afgørende Champions League kampe.

efter tirsdag aftens 2 sindsoprivende spændende kvartfinaler i Champions League, Chelsea imod Paris St og Dortmund imod Real Madrid, skal I vide at jeg er spændt idag og har sommerfugle i maven såvidt de to sidste kvartfinaler iaften, Atletico Madrid mod Barcelona og Manchester United mod Bayern München.

Jeg er et inkarneret fodbold tosse hoved, og siger gerne på aftner hvor der er Champions League fodbold, at det er de aftner hvor vi mænd kan undvære kvinderne.

Jeg er kendt for at råbe vildt højt, så engageret er jeg. Jeg er hyper adrenaliseret og spændt og enhver fiber i min krop deltager i en sådanne fodboldkampe som jeg sætter højere end højtider som fx juleaften.

Mine evner for 'affektfuld arousal henrykkelse og begejstring' (begejstrings glæde) er stor i alle livets situationer, og kommer fuldt til sin ret på disse Champions League fodboldaftner.

Denne lidenskab for fodbold deler jeg heldigvis med en lang række mennesker, ikke mindst min gamle far og mor, og nu også 'sviger' -far -mor (Jonna's forældre). En af mine venner bor i Skibbild udenfor Herning og han kører gerne til Nørresundby for at vi kan se en afgørende Champions League kamp sammen.

B):

jeg er flyvende, eller ihvertfald godt løbende for tiden, hvilket gør mig lidt stolt som det gir mig en fysisk tyngdekrafts grounding eller centrering uden lige (læs fx min Neuro-theology - spiritualitet)

skal igang med dag nr 831 i træk hvor jeg har løbet, bare som minimum gennemsnitligt 18 km pr dag. Altså jeg har et minimums ugegennemsnit på 120 km/ugen.

C):

intellektuelt korresponderer eller kommunikerer jeg godt i øjeblikket, formår at formulere mig, som at mine studier i øjeblikket er fyldt med nye indsigter

ja jeg er meget talende og kommunikerende (som skrivende) for tiden, hvilket jeg mener er den cognitive enkeltfunktion der har størst betydning for vores humør


Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18

at være kulturelt engageret i en lang række af verden 3 (Popper; Habermass) diskurserne er vigtig for vores åndelige intellektuelle integritet som sundhed, det holder os åndsfriske dersom det stikker dybt og man forstår eksistentielt set hvad der tales om i de forskellige verden 3 diskurser:

”I mennesket er intet ”blot biologisk” eller ”blot åndeligt”. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed.” Paul Tillich; Mod Til Livet.

D):

jeg kommer godt ud af det med folk for tiden, både dem fra mit netværk in real life, og dem fra facebook, religions -debatten og trosfrihed -debatten. Har et udbytterigt og uanstrengt forhold til folk der, og et par gode personlige korrespondancer i den sammenhæng.

Jeg er fri af personforfølgelser, mine følelser, primitive følelser, til at blive et offer for denne vores evolutionsbiologiske ophavs tilbøjelighed, stammende fra at vores intelligens for en stor del er opstået ud fra de vores hyperkomplekse socialpsykologiske primat hierarkiske samfunds eller gruppe relationer (primitive syn på hinanden). Fonagy er god at læse i den sammenhæng.

Det må antages, at den evolutionære udvikling af evnen til at repræsentere den anden som et væsen med en psykisk funktion indebærer, at de interne repræsentationer af primære objekter undergår gennemgribende forandring. Fonagy.

Og sker dette ikke, da har får man trolde i hjertets og hjernens hvælv som man projicerer ud på sine omgivelser, medmennesker, påstår Fonagy. Og sådan skal Ibsen's vers her forstås:

At leve er kamp mod trolde
i hjertets og hjernens hvælv.
At digte, det er at holde
dommedag over sig selv.


et par debattører har tydeligvis uorden i deres theory of mind struktur, de er på trolde stadiet

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

dagens humør er en tråd alle selvfølgelig må deltage i, hvor emnet netop er tænkt at skulle ha at gøre med dagens humør og hvorfor denne er i top, ihvertfald har jeg tænkt mig selv at følge op herpå, måske ikke lige hver dag, men dog dagligt, som en daglig foreteelse eller aktivitet fra min side.

Nu er det jo ikke et krav at man, som jeg selv, kun må skrive om humøret når det er tip top højt

Men selv mit eget humørs bundniveau er utrolig højt, jeg oplever en sindsligevægt og godt humør uden lige, selv når jeg rammer mit bundniveau er det godt, har ingen off day haft i flere år nu. Så bjørn, i den sammenhæng kan du ikke kalder mig Hans -bundskraber.

Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Forslag fra SF: Virksomheder skal stille..
16/04/2024 05:40
Kinas bnp voksede mere end forventet sid..
16/04/2024 05:38
60 nævninge erklærer sig selv inhabile..
16/04/2024 04:30
Forhøjet vandstand giver øget skibspas..
16/04/2024 03:32
Brokollaps i Baltimore: Fjerde lig funde..
16/04/2024 03:01
Nyheder fra Religion.dk