annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 210 gæster og 71 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Det ubevidste

Citat:
I løbet af individuationsprocessen vil personens Jeg blive konfronteret med, og få bevidstgjort, psykens forskellige sider: personaen, skyggen, modsatkønnetheden, arketyperne til en kontakt med eller erfaring af Selvet.


jeg har sagt det flere gange, gentar det gerne, at det der sker under meditation, det der kommer op under meditation, er nøjagtig som Jung har beskrevet individuations processen.

og ja vore relationer og den måde vi relaterer vores omgivelser er nøjagtig at finde i 1): persona contra skyggerne,, 2): vores modsatkønnethed, seksualitet, altså animus anima delen af vores bevidsthedsliv sjæle og drømmeliv, 3) arketyperne (inklusiv vores fylogenetiske mere primitive dyresjæl) og så 4) selvet, hvor vi rummer det hele, mennesket er det eneste væsen der kan rumme hele universet (og rumme alle andre mennesker med sympati, rumme menneskeheden, broder søster skab), altså mennesket er et mikrokosmisk væsen, hvor vi ikke blot er en del af universet, men hvor hele universet istedet er en del af os, det vil sige vi ikke står udenfor og fremmed tilværelsen, altså syndefaldet, vores fremmedgjorte tilstand, men vi føler os hjemme og i affektiv kontakt og harmoni, forening og samhørighed universet, eller alt levende og skabt.

Citat:
To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour.
William Blake.



"Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite (1)*, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real.""

(1)*:

denne form for Kristusmystik finder vi udtrykt hos Goethe; Hölderlin; Novalis; Eichendorff; Nietzsche, George og Rilke siger Tillich

Den stammer fra Paulus:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal.

som det kommer til udtryk hos William Blake og som Jung forstår Selvet.

mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

det er vigtig at forstå det religionsfilosofiske principielle der er på tale ovenfor. Som er at der ikke hos Paulus, Luther (protestantisk paulinsk mystik), William Blake, Tillich, Jung mmfl. er tale om et tab af "ego-self" strukturen. Ligeledes sammentænkes selvet og verden altid, som vi så flot fx ser det hos Heidegger ifølge Tillich.

Men det er ikke uafhængig af os som tænkende sproglige væsner: Man is free, in so far as he has language. With his language, he has universals which liberate him from bondage to the concrete situaiton to which even the highest animals are subjected (2)*. Tillich. men dette forhold er en længere snak som jeg ikke yderligere vil komme ind på her, men som igen viser noget religionfilosofisk principielt mellem østlig og vestlig mystik, hvor man i vesten hverken ser ego-self structuren eller tænkningen som en forhindring, men snarere som en forudsætning for "kontemplation" og mystiske erfaringer, numinouse erfaringer tilhørende vores ekstatiske fornuft.

(2)*:

Citat:
Man is free, in so far as he is able to ask questions about the world he encounters, including himself, and to penetrate into deeper and deeper levels of reality.
Man is free in so far as he has the power of deliberating and deciding (funktion under tænkning), thus cutting through the mechanisms of stimulus and response.
Man is free, in so far as he can play and build imaginary structures above the real structures to which he, like all beings, is bound.
Man is free, in so far as he has the faculty of creating worlds above the given world, of creating the world og technical tools and products, the world of artistic expressions, the world og theoretical structures and practical organisations.
Finally man is free, in so far as he has the power of contradicting himself and his essential nature. Tillich
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk