annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 59 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Michael
Emne: Re: Virkeligheden

Hej Arne

Først og fremmest indikerer spørgsmålet, at stille, det er man ikke. Hvis man ikke er stille, hvorfor skulle man så stræbe efter, at være det? smiler

Har du nogensinde prøvet at gå ned ad gaden i ''dine egne tanker''. Pludselig befinder du dig på det modsatte fortorv. Du har passeret et lyssignal, som har skiftet fra rødt til grønt og du er havnet på den modsatte side af gaden,

Du aner ikke hvordan du er havnet der for du har været totalt uopmærksom hele vejen.

Hvis man sætter sig ned et vilkårligt sted med den hensigt intet at foretage sig, opdager man, at dette kan ikke lade sig gøre. smiler

Hvorfor ikke? Hvad er det, der sker?

Måske man en dag efter arbejde går en tur i skoven og sætter sig ved en sø. Hele ens sind er opfyldt af dagens begivenheder.

Man fik måske ikke fortalt chefen hvad man virkelig syntes og man gennemgår det om og om igen.

Når jeg sidder der og erindrer alt hvad der er sket i løbet af i dag, så mener jeg at jeg er en selvstændig entitet som erindrer det, som jeg har oplevet i løbet af dagen, men hvis jeg kigger nærmere efter, så er disse erindringer en del af den entitet, som jeg kalder mig selv. Den, som kigger består altså af det, som han kigger på. Så sandelig en gordisk knude.

Denne jeg, som husker den dag, som er gået består selv af det, som jeg iagttager nemlig erindringen om denne dag, som nu er gået og som er mig.

Vi er fuldstændig opslugt af den dag, som er gået og derfor fuldstændig uopmærksomme. Dette er det kendte, fortiden, erindringen, tanken. Fortiden er fuldstændig død, den har været, den er ikke mere, den er kun erindring. og der sidder jeg midt i erindringen og kan ikke slippe fri.

Måske er jeg heldig, at blive forstyrret af et enormt plask.

På en brøkdel af et sekund vækkes alle mine sanser uden, at jeg har valgt det og en del af sindet, som jeg sjældent bruger, vækkes.

Rundt om mig er skovens træer, over mig er den blå himmel og søens spejlblanke flade.

Erindringen om fortiden, tanken er for et øjeblik fuldstændig stille.

Pludselig brydes søens flade og en fugl flyver op med en fisk i næbbet.

Aha, tænker jeg - det var det, som forstyrrede mig.

Jeg smiler og går hjem.

Jeg har fuldstændig glemt fortiden.

Men da jeg aldrig er ubevidst, så opfatter jeg også, at tanken nu har fundet sin rette plads.

Selvfølgelig skal den være der, men den må aldrig forstyrre min perception af det, som er,

Fra øjeblik til øjeblik. smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
19/05/2024 03:12
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Nyheder fra Religion.dk