2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
189
gæster og
60
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev
|
Hej Hanskrist.
Jeg tvivler ikke et sekund på, at du er helt ærlig, når du om dine egne ord:
Kirkefædrenes store fejl er at deres Kristologi kun gælder Jesus og ikke er en almen Kristologisk antropologi for os alle i Kristus som det er konkret hos Paulus i Pauls eksistentialistiske Kristusmystik, vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur. skriver
Det afsnit du citerer som du synes er så svært at forstå, det synes jeg næsten er så klart udtrykt som man overhovedet kan udtrykke det. Hvordan pokker skulle jeg gøre det mere enkelt og forståeligt har jeg svært ved at se. Jeg vil forsøge en oversættelse til et alment forståeligt dansk:
Kirkefædrenes store fejl er, at deres lære om Kristus ikke er en almen kristenlærdomsk menneskelære for os alle i Kristus, sådan som det konkret er hos Paulus i hans eksistentialistiske ("det at mennesket er frit og selv former og har ansvar for sit liv") Kristusmystik, vores i Kristus deltagende livsforvandlende ny natur. Jeg har søgt at oversætte din udtalelses fremmedord, alternativt at forklare dem. Det kan være, du synes at oversættelsen er fejlagtig. I så fald: hvad er galt? - og hvad skulle der have stået i stedet? - på almindeligt forståeligt dansk.
Tilbage bliver, at du bruger udtrykket "i Kristus" og "Kristusparticiperende", som vel er det samme? Men hvad betyder så dét? - helt enkelt og klart og uden fremmedord.
Du bruger også udtrykket "Kristusmystik", men du forklarer ikke, hvad Kristusmystik er for dig. Igen - hvad betyder det - for dig - enkelt og klart og uden fremmedord?
Og hvad er det egentlig, der var kirkefædrenes store fejl? Det står helt uklart for mig. Det må du da kunne forklare og underbygge tydeligere
Det er urimeligt, synes jeg, at du forventer, at dine læsere skal kunne fatte ord, som de ikke kender, og hvis indhold, du ikke forklarer.
Tro nu ikke, at jeg forsøger at latterliggøre dig. Jeg er godt klar over, at du mener dét, du skriver alvorligt, men jeg tror ikke på, at der er mange - om nogen overhovedet - der forstår dig. Men der er nok ingen, der tvivler på, at du brænder for dét, du beskriver.
Er du tilfreds med dét?
Når jeg forsøger at trænge ind til dét, du søger at beskrive - på din, for mig at se uforståelige måde - så er det jo fordi, jeg også er dybt betaget af idéen om Jesus Kristus - en idé, som først rigtigt gik op for mig, da jeg i en modtagelig sindstilstand mødte et billede, en græsk ortodoks Kristus Ikón og dens udstråling i former, farver og symboler.
Og ligesom stor billedkunst i ét eneste glimt kan forandre verden, så var det netop dét, der skete for mig - helt uden om intellektet - i første omgang.
Måske jeg kan beskrive det ved at sige, at det var perspektivet i mit liv, der udvidede sig - og Ikóner har pudsigt nok ikke noget perspektiv (til tider omvendt perspektiv) - man kan jo ikke gå bag om evigheden
M.v.h. Arne.
|
|
|
|