annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev

Hej Hanskrist.

Jeg tvivler ikke et sekund på, at du er helt ærlig, når du om dine egne ord:
Citat:
Kirkefædrenes store fejl er at deres Kristologi kun gælder Jesus og ikke er en almen Kristologisk antropologi for os alle i Kristus som det er konkret hos Paulus i Pauls eksistentialistiske Kristusmystik, vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur.
skriver
Citat:
Det afsnit du citerer som du synes er så svært at forstå, det synes jeg næsten er så klart udtrykt som man overhovedet kan udtrykke det. Hvordan pokker skulle jeg gøre det mere enkelt og forståeligt har jeg svært ved at se.

Jeg vil forsøge en oversættelse til et alment forståeligt dansk:
Citat:
Kirkefædrenes store fejl er, at deres lære om Kristus ikke er en almen kristenlærdomsk menneskelære for os alle i Kristus, sådan som det konkret er hos Paulus i hans eksistentialistiske ("det at mennesket er frit og selv former og har ansvar for sit liv") Kristusmystik, vores i Kristus deltagende livsforvandlende ny natur.
Jeg har søgt at oversætte din udtalelses fremmedord, alternativt at forklare dem.
Det kan være, du synes at oversættelsen er fejlagtig.
I så fald: hvad er galt? - og hvad skulle der have stået i stedet? - på almindeligt forståeligt dansk.

Tilbage bliver, at du bruger udtrykket "i Kristus" og "Kristusparticiperende", som vel er det samme?
Men hvad betyder så dét? - helt enkelt og klart og uden fremmedord.

Du bruger også udtrykket "Kristusmystik", men du forklarer ikke, hvad Kristusmystik er for dig.
Igen - hvad betyder det - for dig - enkelt og klart og uden fremmedord?

Og hvad er det egentlig, der var kirkefædrenes store fejl?
Det står helt uklart for mig.
Det må du da kunne forklare og underbygge tydeligere

Det er urimeligt, synes jeg, at du forventer, at dine læsere skal kunne fatte ord, som de ikke kender, og hvis indhold, du ikke forklarer.

Tro nu ikke, at jeg forsøger at latterliggøre dig.
Jeg er godt klar over, at du mener dét, du skriver alvorligt, men jeg tror ikke på, at der er mange - om nogen overhovedet - der forstår dig.
Men der er nok ingen, der tvivler på, at du brænder for dét, du beskriver.

Er du tilfreds med dét?

Når jeg forsøger at trænge ind til dét, du søger at beskrive - på din, for mig at se uforståelige måde - så er det jo fordi, jeg også er dybt betaget af idéen om Jesus Kristus - en idé, som først rigtigt gik op for mig, da jeg i en modtagelig sindstilstand mødte et billede, en græsk ortodoks Kristus Ikón og dens udstråling i former, farver og symboler.

Og ligesom stor billedkunst i ét eneste glimt kan forandre verden, så var det netop dét, der skete for mig - helt uden om intellektet - i første omgang.

Måske jeg kan beskrive det ved at sige, at det var perspektivet i mit liv, der udvidede sig - og Ikóner har pudsigt nok ikke noget perspektiv (til tider omvendt perspektiv) - man kan jo ikke gå bag om evigheden blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Kammeradvokaten anbefaler sanktioner i s..
29/04/2024 18:56
Nyheder fra Religion.dk